ET
RADIKALT PROSJEKT
ET INTERVJU MED CATHRINE HOLST OM
FEMINISME
AV GORANA OGNJENOVIC
OG LENE AUESTAD
GO: Hva er
feminisme? Er feminismen bare å snakke om abort og
likelønn og å
«lære» kvinner i den tredje verden hvor undertrykte de er, eller
er
det viktigere å handle som en feminist? Er individualismen et
problem for
feminismen i dag?
LA:
Jeg tror individualismen er et problem i
den forstand at det blir en oppstykking, som en motreaksjon mot det som
skjedde
på 70-tallet. Man er veldig redd for å bli plassert i en
bås, for å bli
betraktet som en typisk 70-tallsfeminist. Det viktigste blir å
uttrykke seg
selv som et individ; jeg vil kunne stå for akkurat hva jeg vil,
og samtidig ha
rett til å kalle meg feminst. Det viktigste blir å
være et individ, så til de
grader at det ofte ikke blir noen sak igjen i det hele tatt.
GO: Betyr det at
feministisk teori
trenger en reform?
HOLST: For meg er det ikke det viktigste
at folk kaller seg
feminister. Det mest interessante er hva folk mener, hvordan de tenker
om det,
hvordan de handler. Når veldig mange i Norge, t.o.m. menn og folk
på høyresiden
kaller seg feminister, er de fordi de tilslutter seg en allmen norm om
kjønnsmessig likestilling. Men det er ikke så veldig
interessant, for mange
gjør jo det erklært – uten at de engang
forsøker å leve opp til normen i
praksis. Viktigere enn slike erklæringer, er at man kan
være enige om politiske
spørsmål uavhengig av hva man kaller seg. Når det
gjelder tendensen til stadig
å ville påpeke at kvinner er individer, ikke bare del av en
gruppe, tror jeg
også det har vært en berettiget motreaksjon mot en
kollektivisme som gikk for
langt på 70-tallet, men kanskje vi nå har havnet i den
motsatte grøften.
Individualisme som
selvopptatthet,
selvsentrerthet er en type individualisme. En annen type er den
moralske
individualismen som angår det at den enkelte bør bli
hørt i et politisk
prosjekt. Dette er uhyre viktig. Det har jo nettopp åpnet opp
feminismen at det
har kommet inn kvinner med andre typer av erfaringer som har stilt
spørsmålstegn
ved gjeldende paradigmer. For eksempel har det kommet inn kvinner fra
andre
kulturer som i alle fall har villet begrepsfeste ting annerledes.
Viktigere enn
disse store kategoriene: «Er du feminist?», «Er du
individualist?», er hva du legger i det.
GO: Det
er ikke lenge siden det var en artikkel i Dagbladet der noen
skrev, i
forbindelse med abortspørsmålet, at feminismen har krevd
flere menneskeliv enn
nazismen. Hvorfor er enkelte angrep på feminismen så
aggressive? Hva slags
punkt er det de rører ved?
HOLST: De fleste mennesker skjønner
ikke det, at feminismen krever
veldig radikale samfunnsforandringer. Det er et av de mest radikale
prosjektene
som finnes. Å kreve kjønnsmessig likestilling, å
virkelig ta inn over seg hva
det innebærer. Jeg sier ikke at det er uproblematisk engang, et
kjønnsmessig
egalitært samfunn hvor du ikke skal ha andre typer av
forventninger til
selvoppofrelse hos kvinner enn hos menn – det er så dypt
festet kulturelt sett.
Jeg tror dette kan forandre vårt samfunn på uoverskuelige
måter – og på ganske
problematiske måter om vi ikke makter å utvikle nye
solidaritetsformer som ikke
hviler på det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret og
kvinners underordning. Vi
er veldig sterkt preget av de kulturelle forventningene til hva det vil
si å
være kvinne eller mann. Det gjør at mange blir aggressive
om vedtatte
kjønnskoder brytes for radikalt, de tåler det ikke, de
uroes av det. En annen
grunn til at det lett blir aggressivt, er at private og politiske
spørsmål blir
veldig lett knyttet sammen, både for kvinner og menn, når
feminisme diskuteres.
Noen knytter det til sin skilsmisse. Noen kan ha hatt
overgrepserfaringer.
Hendelser i livet, personlige rystende opplevelser, eller personlige
veldig
givende opplevelser, kan veldig lett knyttes til den feministiske
politiske
agenda. Det gjør det veldig vanskelig å ha en offentlig
samtale der man ikke
blander sak og person.
KULTUR OG VOLD
GO: Min
forståelse av feminismen som narrow-minded
dreier seg om at argumentene er abort, likelønn for kvinner og
menn. Jeg er
vokst opp i et sosialistisk samfunn der det ikke var forskjell på
kvinner og
menn og der abort var tillatt. Det var ingen
issue for oss. Spørsmål om lønn, eller om abort
eller ikke abort, mangler
ikke det et helhetlig bilde? Jeg treffer mange kvinner som sier at de
er
feminister, og så går de inn i et ekteskap der de
tåler veldig mye, bare fordi
det er en samfunnsmessig norm at du ikke skal være alene, du skal
ha en
familie. Det er en type kynisme – mange er feminister bare
så lenge det passer
med deres livsstil. En ting er utenrikspolitikk, feminismen er et
vestlig
produkt, en annen ting er det private oppgjøret med seg selv, er
de virkelig
feminister i praksis?
HOLST: Det er derfor dette er
så vanskelig å diskutere. Det knyttes
til hele den heteroseksuelle kjærligheten. Er det mulig å
begjære noen i et
helt likestilt forhold? Det som ligger under er oppfatninger som
knyttes til at
du begjærer noen der det er en viss ulikhet. At begjærets
opprettholdelse
krever at en av partene er underordnet. Men er det ikke mulig å
utvikle
livsformer der begjær gjerne får knyttes til forskjellighet
– men ikke til
patriarkat og heterosexisme.
En kollega av meg har
studert
likestilling i Tsjekkia, der kvinner var integrert i arbeidsmarkedet og
hadde
helt lik lønn. Allikevel var det i ekstrem grad
dobbeltarbeidende kvinner, og
det var mange voldtekter. Men nettopp fordi det offisielt var
likestilling, var
det veldig vanskelig å diskutere.
GO: Det er en debatt om
kvinner i
Marokko, i Iran, i Irak, er de virkelig så undertrykt som vi tror
de er?
HOLST: Det må
undersøkes. Det er
veldig behagelig å påpeke slike allmene trekk ved andre
kulturer. Det er veldig
lite dristig, samtidig som det selvfølgelig også er veldig
viktig å påpeke der
det er tilfelle. Det er der sosialantropologer gjør et veldig
verdifullt arbeid
med dybdestudier av kulturelle kontekster. Det som overfladisk sett kan
se ut
på en måte, kan også ha andre sider. Det
foregår interessante diskusjoner blant
feminister om disse spørsmålene. Ting som vestige
kvinneforskere har sett på
som åpenbare eksempler på patriarkalske praksiser, har
kvinneforskere fra
ikke-vestlige kulturer sett andre aspekter ved.
GO: Problemet
med systematisk utøvet vold i eks- Jugoslavia var at menn
sto som
symboler på makt, mens kvinner utøvet makt på andre
måter. Og så var samfunnet
uten regler, og da kom menns aggresjon ut. Hvordan kunne noen stå
bak en slik
massevoldtekt uten å tenke at en dag er krigen over – den
neste dagen skal du
leve med det? Hva er sjansene for at det samme kunne skjedd her, i
morgen, hvis
dette samfunnet ble lovløst hvor makt-asymmetrien er formet
på litt andre
måter?
HOLST: En ting er at
vold oppstår,
men hvorfor oppstår akkurat den typen av vold? Hvorfor er det at
man får menn
til å gjøre dette mot kvinner? Hvorfor retter de ikke
heller sin aggresjon mot
dem som har skylden? Det er forferdelig, rett og slett, dypt
deprimerende. Jeg
tror det har å gjøre med hva som skjer når menn
føler de mister respekt. Jeg
tror det er noen dypkulturelle mekanismer som virker her. Selv
når menn er
oppdratt i en opplyst kultur, har høy utdannelse og så
videre, og allikevel kan
slike ting slå ut. Opplysningen og dannelsen viser seg med ett
å være ytterst
overfladisk – patriarkatet lever i beste velgående de
fleste steder, om ikke
alltid så lett synlig, så i undergrunnen.
KVINNER OG MENN
I
AKADEMIA
GO: MAN MØTER
OFTE feministiske
kvinnelige akademikere som tydeligvis er så lite komfortable med
seg selv som
kvinner. De overtar et mannlig språk og er rent maktorienterte.
Hvordan skal
disse kunne klare å opplyse andre, når de lever på
den måten selv? De bygger
opp en ideologi som de ikke selv tror på, eller praktiserer. De
kan oppføre seg
verre enn menn i maktsystemet. Og da blir spørsmålet: Er
vitsen med det hele å
bli det samme som en mann?
HOLST: Kvinner må hele tiden
forholde seg til det som en konflikt,
mens menn ikke trenger det. Alt trenger heller ikke å være
bevisst. Det er
anstrengende å kultivere seg selv uansett hvor man er. Hvis man
skal endre en
kultur, må det være en masse som kan tenke kritisk og endre
normene og ethos i
den kulturen. Det er veldig mye man krever av hva enkeltstående
kvinner i
mannsdominerte kulturer skal få til hver for seg. Det blir ofte
en strategi at
mann som kvinne for å bevise noe må være enda
flinkere enn menn. Jeg ser ofte
at kvinner i manndominerte fagmiljøer enten har organisert seg
selv utenfor, på
bekostning av deres innflytelse, eller at de er innenfor, og er blitt
beinharde. Jeg tenker at de må ha blitt satt på harde
prøver som gjør at de er
blitt sånn. Men jeg har også møtt en del
sosialistmenn hvor det er stor avstand
mellom liv og lære, for å si det forsiktig.Jeg synes ikke det er noen grunn til å kreve mer
menneskelig sett av
kvinner enn av menn. Det er tross alt også et skille mellom
forfatter og tekst.
Det finnes for øvrig skrekkelig mange usympatiske professorer
som ikke er
feminister.
det ligger en
grunnleggende
feministisk innsikt i alt dette – at man diskuterer kvinnelige
akademikere og
måten de takler sin kjønnsidentitet på. Vi sitter
faktisk ikke og diskuterer
menn på den måten. Det må være herlig å
virke i offentlige institusjoner som
mann og unngå den slags kjønnsproblematiseringer av ens
adferd. Jeg merker selv
at jeg stadig tenker på hvordan jeg fremstår som
«kjønn». I akademia
er det veldig viktig å bli tatt på alvor. Mange kvinner har
fortalt til meg om
hvordan de har «tapt» i en akademisk setting hvis den mannlige
samtalepartneren blir for «oppmerksom» på at han snakker med en
kvinne – da sees hun ofte ikke lenger som en fullverdig
fagperson. Men jeg tror
det er annerledes hvis man er i et forskningsmiljø som er mer
blandet
kjønnsmessig.
GO: Jeg kan jo se
på mange menn som
kaller seg feminister at deres støtte til feminismen er rent
strategisk.
HOLST: Ja, det er sant. (Allmen latter)
GO: Og det at kvinner
blir
klassifisert etter kjønn, mens menn ikke blir det. Jeg kan jo se
tydelig på en
del fagbøker som er skrevet at de er på den måten
fordi de er skrevet av menn.
LA: Det er også en
vanlig kulturell motsetning
mellom det at noe er utpreget feminint på den ene siden og
seriøst på den andre
siden, eller veldig sexy på den ene siden og seriøst
på den andre siden.
HOLST: Dette er jo
veldig
urettferdig. Menss det å være en mannlig akademiker kan
være veldig potent, du
kan være en seksuell person, og mens mange mannlige professorer
drar damer som
bare det, er det ikke slik at 60 år gamle professordamer
betraktes som like
sexy. Dette ikke bare i en triviell betydning, det er interessant i seg
selv at
mannlig intellekt er mye lettere forenlig med seksualitet. Karin
Widerberg
skrev om det i Kunnskapens kjønn. Hun
setter ord på noe av dette der, hvordan hun følte at det
var en splittelse
mellom hode og kropp, hvordan hun opplevde at hun tenkte mye på
hvordan hun
fremsto og følte at det var klare grenser for hvordan hun kunne
te seg, hvor
langt hun kunne gå før hun ble redusert til et slags
begjærsobjekt. Det synes
jeg er en veldig trist historie.
GO: Det er noe man
hører fra
forretningsverdenen, at presentasjonen er en del av arbeidet. Kropp og
klær er
en del av presentasjonen. Det er problematisk at menn seksualiserer
oss, men
når vi seksualiserer oss selv for å manipulere dem i
arbeidssituasjonen, er det
plutselig ikke så farlig.
HOLST: Det finnes mange sterke myter om
dette. Det skal ganske lite
til, også i universitetssammenheng, før det går
rykter om at kvinner ligger seg
til ting. Dette er som regel helt grunnløse fortellinger. En
annen ting er jo
det at sjefer vil ha elskerinnene sine som elskerinner, ikke ansette
dem. Jeg vet
ikke om noen kvinne som har fått en stilling ved universitetet
fordi hun har
ligget seg til det. Det som skjer er at hun må finne seg et annet
sted å være,
fordi hun ikke kan bli tatt på alvor i det miljøet. Det er
nådeløst. Jeg tror
alt dette er problemstillinger som menn kan tillate seg å slippe
seg å forholde
seg til. Holdningen er ofte at kvinner bare kan komme seg ut og holde
på med
noe annet. Men hva skal de holde på med da? Være hjemme?
Det er jo noen
kvinnelige akademikere
som kjører en veldig feminin stil, med utringninger osv. Det
synes jeg er tøft,
men jeg tenker samtidig at det sikkert har store omkostninger.
ERFARING OG
ANSVAR
LA: Det
har nylig vært debatter der spørsmålet har
vært reist om hvorfor jeg som
kvinne skal føle en spesiell forpliktelse på solidaritet
fordi jeg er kvinne.
Hva tenker du om det?
GO: Mine nylige
erfaringer fra USA er
at unge kvinner protesterer mot bruk av deres skattepenger til å
utbetale trygd
til enslige mødre eller mot bruk av hjelpeorganisasjoner som
jobber med
beskyttelse bare av kvinnesaker, for eksempel som gir fri juridisk
hjelp til
kvinner som har forlatt voldelige ektefeller og risikerer å miste
alt (til og
med barn), bare fordi de lever i krisesenter og ikke har penger til
å betale en
advokat. Det er noe med nyliberalismen som har slått inn, hvor
det er en uvilje
mot å identifisere seg med, ikke bare mishandlede kvinner, men
noen som er
trengende i det hele tatt.
LA:
Det som er et interessant spørsmål, er
jo om man har en spesiell forpliktelse. Har alle den samme
forpliktelsen, eller
har noen, i lys av spesielle erfaringer, en ekstra sterk forpliktelse
her?
HOLST: det er et interessant
spørsmål. Menn i middelklassen
konfronterer jo ofte kvinner i middelkassen med hvorfor de ikke er mer
solidariske med kvinner i arbeiderklassen. Men menn i middelkassen har
vel også
et ansvar for å gjøre noe med urett, både mot
kvinner og menn i
arbeiderklassen? Det er vanskelig å sette ord på, hva
«kvinnesolidaritet» er, eller hva det bør gå ut på.
Jeg klarer ikke å
få satt det helt på begrep. Det fremstår som mer
rått hvis kvinner ikke
protesterer mot at krisesentre blir lagt ned enn hvis menn ikke
gjør det. Man
kan selvfølgelig si: Kvinnene som ikke protesterer vet ikke sitt
eget beste,
alle kvinner kan jo komme i en situasjon der de trenger et krisesenter
å dra
til. Men det er en rent instrumentell begrunnelse basert på
egennytte. Poenget
er jo at man blir ekstra moralsk indignert over dette – når
kvinner ikke
stiller opp for andre kvinner. Er den indignasjonen berettiget, eller
ikke? Her
blir jeg ikke helt enig med meg selv. Et problem er jo at menn med makt
kan
slippe altfor lett unna om kvinners problemer utelukkende skal
gjøres til
kvinners ansvar. Ta seksualisert vold, for eksempel. Til og med
nattvekterstaten skal jo beskytte borgerne mot det. Det er en
fundamental
rettighet. Ingenting skulle tilsi at ikke menn skulle reagere på
det.
Men det er en merkelig
ting med
seksualisert vold. Det finnes så mange ting man kan gjøre
når man er sint, og
også en rekke voldelige ting. Hvorfor gjør man akkurat det?
GO: Kan
vi så fort forandre tolkningene av sosiale symboler
gjennom politiske
forandringer?
HOLST: Det har noe med
politikkens
begrensninger å gjøre. Der var det en større
optimisme i den feministiske
bevegelsen før. Det er begrenset hvor mye du kan forandre
gjennom politiske
virkemidler. Man kan for eksempel gi gutter og jenter de samme lekene,
gjøre
alt det vi kan av slike ting, og så er det allikevel ting som
sitter dypt i vår
kultur.
LA:
Og så har foreldrene formidlet en masse
ubevisst samtidig.
HOLST: Det er jo nettopp
det. Dette
er jo hva den feministiske psykoanalysen har fokusert på.
Også de som har best
mulige hensikter og er veldig bevisste, formidler ting de ikke mente
å
formidle.
Til
spørsmålet om kvinner har et
spesielt ansvar. De kvinnene som er i den posisjonen at de kan
være
talspersoner, burde jo vite at hvis de ikke sier noe, har det veldig
mye større
konsekvenser enn hvis menn lar være å si noe. Så kan
man mene at det er mer
eller mindre rett at de har det ansvaret, men hvis de er opplyste og
vet om
det, har de jo det ansvaret. De må kunne forventes å handle
ut fra det de vet.
Idet de har kunnskap om det, kan man ikke sette det i parentes. Det er
en
moralsk relevant faktor.