Bourdieu,
feministisk teori og litterær kjønnsforskning,
sammenfallende prosjekt?
Om
Bourdieus bidrag til feministisk forskning.
AV HEIDI ISAKSEN,
Universitetslektor i fransk,
Universitetet i Tromsø
Hovedbudskapet
i Pierre Bourdieus (1930-2002)
forskning var;
Frihet
gjennom kunnskap, La liberté par la connaissance[1]
Den franske forskeren Christine Delphy, redaktør for
tidsskriftet Nye
feministiske spørsmål[2]
forteller
at under mai 1968 i Frankrike var den franske sosiologen Pierre
Bourdieu og
hans forskerteam de eneste akademikerne som fortsatte å arbeide.
Hele landet
var i kaos, lammet av generalstreik; Bourdieu ba forskerne om å
bli på sin
post, og kopiere forskningsresultatene for å dele dem ut blant
demonstrantene.»[3]
Denne historien
illustrerer hvordan Bourdieus forskningsprosjekt var preget av
uttrettelig
arbeid for å oppnå mulighet for forandring. For Bourdieu
betyr Frihet gjennom
kunnskap en frihet for alle dominerte
grupper i samfunnet, og i 1998 presenterte han sitt, kanskje,
viktigste
bidrag til feministisk forskning og kjønnsforskning, den lille
boka Den maskuline dominans, en av de få
verkene av Bourdieu som er oversatt til norsk.[4]
Ifølge
Thonette Myking,
«står vi i dag overfor en ny strømning innen
feministisk teori, kvinne- og kjønnsforskningen der en må
velge om kvinne- og
kjønnsforskningen fortsatt skal være en del av et
solidaritetsprosjekt der det
til syvende og sist handler om å kjempe
mot enhver form for undertrykking, uavhengig av hvordan denne kommer
til
uttrykk og hvem den rammer.»[5]
(min utheving)Myking tror at «En anerkjennelse av mangfold handler om
å se
«den andre», ikke som et speilbilde av seg sjøl, men en som
kanskje
faktisk er annerledes.» Myking utdyper; «Som forskere og feminister
står vi overfor utfordringer i forhold til vår rolle som
kunnskapsprodusenter.
Det gjelder å finne løsninger på hvordan vi som
forskere skal utvikle kunnskap
som ikke fungerer undertrykkende eller hegemoniserende, men derimot
skapende og
frigjørende» og oppfordrer til en forskning som utfordrer
kunnskapsteoriske posisjoner, kjønnsteoretiske posisjoner og det
feministiske
prosjekt. Det kan altså virke som om Bourdieus teori og
feministisk teori har
samme prosjekt.
På
tross av at Bourdieus begreper som sosiale felt og symbolsk kapital
blitt en del av språket vårt har Bourdieus teorier
vært nærmest fraværende i
norsk kvinne og kjønnsforskning. I pensum på landets
kvinne- og
kjønnsforskningssenter finnes Bourdieus teori gjengitt i en
artikkel av Toril
Moi[6].
I følge
Irene Iversen[7]
er det
først på 1990-tallet at feministisk forskning godkjennes
på universitetene.
Dette kan ha sammenheng med det Toril Moi betegner som «en
tendens til teorifiendtlighet«[8]
i
feministisk forskning. Ifølge Moi[9]
bør
feminister «tilegne» seg tidligere, maskuline vitenskapelige
teoridannelser, men omforme dem til egne formål. Bourdieus teori
gjør det mulig
å gripe kjønnsforholdets dynamikk som en overgripende
symbolsk struktur der
verdi/hierarki (det eksisterer et over- underordningsforhold mellom
kvinner og
menn) og adgang/atskillelse (kjønnene lever i avskilte
sfærer) er de to
prinsippene som kjennetegner systemets struktur. Teorien viser
også hvordan
kjønnssystemene blir sosialt inkorporert, i habitus (mentalt og
fysisk), og
hvordan kjønnsbaserte forskjeller er et spørsmål om
sosial praksis.
I
Den
maskuline dominans
(Bourdieu, 1998) argumenterer Pierre Bourdieu for at den
kjønnsdelingen som
finnes i samfunnet ikke er naturlig, slik den framstår, men
kulturelt skapt. I
følge Bourdieu vil enhver etablert orden tendere mot å
naturalisere sin egen
vilkårlighet. Samspill mellom kjønn, språk og
virkelighet er et tverrfaglig
forskningsområde. På forskjellige måter har arbeider
av bl.a. Walter Benjamin,
Ludwig Wittgenstein, Michel Foucault, Jacques Derrida, Roland Barthes,
Mikhail
Bachtin, Béatrice Didier, Hélène Cixous, Julia
Kristeva, Judith Butler, Luce
Irgaray, Gayatri Spivak o.l. gjort det mulig å stille
spørsmålstegn ved det vi
oppfatter som selvinnlysende sannheter, til kategorier som «naturlig»
og «normalt». I Den maskuline
dominans videreutvikler Bourdieu sentrale problematikker i blant
annet
arbeidene til Virginia Woolf, som han krediterer og til og med roser,
og Simone
de Beauvoir, som han nevner i en note, på tross av at hans
analyse på flere
punkter er svært nær, eller bygger direkte på,
Beauvoirs analyseri Le
deuxième sexe, (Beauvoir, 1949). Beauvoir og Woolfs tekster
er sentrale i
forhold til litteraturens rolle i kjønn, språk og
virkelighetsproblematikken. I
Norge var Camilla Collett en sentral aktør og her er det
interessant å merke
seg at Collett på 1860-tallet sier omtrent det samme som Beauvoir
sier i 1949
og Bourdieu i 1998;
COLLETT;
Særkjendet ved vore Dages Romanlitteratur er dette evige
Ræsonnement over Kvinden. Altid stikker Forfatteren Hovedet op af
sin lille
Egenerfaring, noget egetopplevet, der da uden videre fastslaas som Norm
for
hele Slægten.[10](Min uthevelse)
BEAUVOIR; l’homme
représente à la fois le positif
et le neutre (…) il y a un type humain absolu qui est le type masculin[11]
BOURDIEU; Le propre des
dominants est d’être en
mesure de faire reconnaître leur manière
d’être particulière comme universelle[12]
I
1949 lanserte
Simone de Beauvoir sin konklusjon; Kjønn er
ikke naturgitt, men kulturelt skapt. On
ne naît pas femme, on le devient, man er ikke født
kvinne, man blir det.
Beauvoir viser hvordan kvinnen historisk har blitt definert, og latt
seg
definere, som den Andre i en gjensidig relasjon, som det annet
kjønn,
underordnet mannen. For Beauvoir i 1949 kunne det synes som om en
økonomisk
frigjøring for kvinnen ville føre til et mer gjensidig
forhold mellom kvinnen
og mannen. Beauvoir var optimist og syntes kampen nesten var vunnet[13]når kvinnen hadde fått stemmerett
og adgang
til arbeidsmarkedet. Det vi imidlertid har observert er at mer formell
likestilling ikke har brakt med seg de store forandringene i forhold
til den
maskuline dominans. I essayet Three
guineas lanserer Virginia Woolf det hun kaller «hypnotic power of
dominance»[14],
og
skriver;
«Inevitably
we
look upon society, so kind to you, so harsh to us, as an ill- fitting
form that
distorts the truth; deforms the mind; fetters the will. Inevitably we
look upon
societies as conspiracies that sink the private brother, whom many of
us have
reason to respect, and inflate in his stead a monstrous male, loud of
voice,
hard of fist, childishly intent upon scoring the floor of the earth
with chalk
marks, within whose mystic boundaries human beings are penned, rigidly,
separately, artificially; where, daubed red and gold, decorated like a
savage
with feathers he goes through mystic rites and enjoys the dubious
pleasures of
power and domination while we, ‘his’ women, are locked in
the private house
without share in the many societies of which his society is composed.»
Kvinnens «rom» er
den private sfæren, mens mannen er fri til å
bevege seg «ute», i det offentlige rom. Bourdieu tar utgangspunkt i
Woolfs vokabular om mystiske skillelinjer og riter som skiller kvinnene
fra
mannens verden. I følge Bourdieu bør forskningen
dirigeres mot en tilnærming
som har mulighet til å pågripe denne mystiske dimensjonen,
som han kaller det
symbolske, ved den maskuline dominans. Den dimensjonen som holder
kvinner på
deres anviste plass. Eller som Michael Moore sier det så
treffende; vi ga
kvinner stemmerett og hva gjorde de, stemte på oss, intet problem.[15]
En
lesning av Beauvoir gjennom Bourdieus begreper om habitus og symbolsk
makt gjør det mulig å studere aspekter ved hvordan
dette skjer og Bourdieu fremhever litteraturens evne til å
formidle symbolsk
dominans. Virginia Woolfs litterære beskrivelse av den maskuline
dominans i det
skjønnlitterære verk To the lighthouse er,
i følge Bourdieu, en «uforlignelig klarsynt
levendegjøring»[16]
av
aspekter ved den maskuline dominans. I sin analyse av litterære
myter i forhold
til kjønn viste Simone de Beauvoir allerede i 1949 at
litteraturen er en viktig
bidragsyter til produksjon, og reproduksjon av kjønnsmyter.
Litterær
kjønnsforskning har siden presentert bl.a. mann- og kvinnebilder
som ligger til
grunn for vår tankegang rundt kjønn[17].
I Den maskuline
dominans
svarer Bourdieu på to sentrale problemstillinger som feministisk
forskning[18]
har prøvd
å utvikle og gi svar på: 1. Hvordan og hvilke prosesser er
det som fører til at
ulikheter blir hierarkisert og marginalisert? 2. Hvordan kan vi
få til
endringer i forhold til dette? Ved hjelp av sitater fra feministisk
forskning
vil jeg forsøke å sette Bourdieus teori i dialog med
feministisk forskning og
kjønnsforskning. I Den maskuline dominans
trekker Bourdieu inn elementer fra foregående feministisk
forskningen i sin
teori, men blir selv en utøver av den maskuline dominans
når han velger ut og
bruker uten å kreditere feministiske analyser av emnet[19].
1. Hvordan og hvilke prosesser er det som fører
til at ulikheter blir
hierarkisert og marginalisert?
Donna
J. Haraway: «The point is to learn to remember that we
could have been otherwise, and might yet be.» I Den
maskuline dominans stiller Bourdieu spørsmål ved doxa, ved vår tradisjonelle måte å
tenke verden på, ved det vi tar
for gitt.[20]Den
maskuline dominans presenter doxas
paradoks; det faktum at
verdensordenen, slik som den er, blir grosso
modo respektert. Og enda mer overraskende, at den gjentar seg og at
de mest
uutholdelige levekår så ofte kan virke akseptable og til og
med naturlige. Den
maskuline dominans, og den måten den er innsatt og utholdt
på, er det beste
eksemplet på denne paradoksale underordningen som er en effekt av
det Bourdieu
kaller symbolsk makt. Symbolsk makt/vold er en umerkelig og usynlige
makt som
uttøves på symbolsk vis i kommunikasjon og kunnskap, eller
mer presist i
miskjennelse, gjenkjennelse og, i ytterste konsekvens, i
følelsen. Det dreier
seg om en dominans utøvd i navnet av et symbolsk prinsipp som er
kjent og
anerkjent av den dominerende og den dominerte (dette er svært
viktig, hvis det
symbolske prinsippet ikke er kjent og anerkjent har det mindre (kanskje
ingen)
effekt), et språk (eller en uttale (tenk på statusen til
norsk og samisk språk,
eller dialektenes stilling i Norsk Rikskringkasting), en livsstil
(eller en
måte å tenke, snakke, handle på (de narkomane
f.eks.)) og, mer generelt,
distinktive egenskaper som hudfarge og kjønn.
Ifølge Bourdieu er de
sosiale strukturene som virker i dag ikke
naturgitte, de har oppstått i historiens maktkamper, og det som
kan virke
uendelig i historien, er ikke annet enn resultatet av et
«uendelighetsgjøringsarbeid» av det tilfeldig kulturelle.
Naturliggjøringen av den maskuline dominans er produktet av et evighetsgjørende arbeid som foregår i
sammenbundne institusjoner som familien, kirken, staten og skolen, og
på en
annen måte i sport og journalistikk.
Ifølge
Bourdieu er den
maskuline dominans så forankret i
underbevisstheten at det er vanskelig å stille
spørsmål ved den. Den er dypt
befestet i språket, noe som bringer oss over til neste sitat. Luce Irgaray;
«language must change along with
society. Failure to see the importance of changing language is an
impediment to
real change.» Et
eksempel på hvordan den maskuline dominans er dypt befestet i
språket er at på
engelsk og fransk bruker de det samme ordet for å si menneske
som for å si mann, Man og Homme er menneske og mann
i ett. Lingvistisk er for eksempel
maskulin og nøytral lik i fransk slik at formen il
betyr både han og det. I fransk
grammatikk har det
maskuline overtak, flertallsformen elles
(hunnkjønn av de) inngrupperer kun
hunkjønn dvs. at et hankjønn gjør alle til
hankjønn (flertallsformen ils), men ikke
omvendt (hvis det er kun
hankjønn, altså ils, blir ikke formen
endret til elles hvis det kommer ett
hunnkjønn). Men dette gjelder ikke bare grammatikk. I
følge den franske
filosofenMichèle Le Doeuff gir den
maskuline dominans seg uttrykk ved at det er menns historie og sosiale
liv og
deres synspunkt som teller, noe følgende sitat konkretiserer; «Hele landsbyen dro av gårde dagen etter
(…) og lot oss være igjen alene med kvinnene og barna i de
forlatte husene.[21]»
(Claude Lévi-Strauss)[22]
For
å kunne forske på den maskuline dominans, må en først
problematisere sitt eget doxa, det vil si skape et
brudd med det vi
ser på som naturlig. For å oppnå ett slikt brudd
utforsket Bourdieu ett
samfunn, det kabylske på 1960-tallet, fullstendig organisert
etter det
androsentriske prinsipp, med mannen og det maskuline som dominant.
Hélène
Cixous “a phallogocentric culture is one
which is structured by binary oppositions (and in which) the first term
is
valued over the second term, «[23]
Bourdieu viser at de prinsippene som ordner det kabylske samfunnet
fortsatt er
virksomme også i moderne, vestlige samfunn, men uten å
være så tydelige.
Kabylia var (og er) et samfunn der den maskuline dominans strukturerer
samfunnet fysisk og mentalt, der skillelinjene er fysisk til stede i
dagliglivet, med klart definerte atskilte områder for kvinner og
menn. I den
mest ekstreme formen betyr dette at kvinnen tilbringer hele sitt liv
inne.
Studien viser at de økonomiske føringene som ligger til
grunn for den strenge
kjønnsdelingen i Kabylia, fortsatt er virksomme i dagen samfunn,
i en fordekt
form. Det androsentrisk ubevisste, prinsippene som virker i vestlige
samfunn,
kommer til syne bare stykkevis og delt og ofte i tilslørt form.
Dette bringer
oss over til neste spørsmål.
2. Hvordan kan vi få til endringer i forhold til
dette?
Gayatri
Spivak; «Deconstruction ; constantly and persistently
looking into how truths are produced.»
For å oppnå en
forandring i dagens seksuelle orden oppfordrer Bourdieu
til en forskning som kan pågripe den symbolske dimensjonen av den
maskuline
dominans. I følge Bourdieu betinger reell endring i sosial
struktur et kollektivt
arbeid. Den maskuline dominans er så forankret i
underbevisstheten at det er
vanskelig å stille spørsmål ved den. Forskningen
må bidra til å oppløse
kjensgjerningene, den må bidra til å nøytralisere de
mekanismene som
nøytraliserer historien og får det tilfeldig kulturelle
til å framstå som
naturlig. Bourdieu inviterer oss til å sette historien i gang
igjen ved å
nøytralisere dens nøytraliseringsmekanismer. I
nøytraliseringsarbeidet gjelder
det dermed først å fremst å gjenopprette den
paradoksale karakteren til doxa, det vil si stille
spørsmål ved det
vi tar for gitt, og samtidig avdekke de prosessene som er ansvarlig for
å
omforme historien til natur, det tilfeldig kulturelle til det
naturlige.
I
sin forskning
på hvordan sosiale mekanismer oppstår, virker og
reproduseres, utviklet Pierre Bourdieu analysemetoder og begreper som
bidrar
til forståelse av disse prosessene. Bourdieu bruker sin studie av
et
tradisjonelt androsentrisk samfunn, det kabylske samfunn til å
skape et brudd,
til å vise hvordan den maskuline dominans slett ikke er
naturgitt, slik den
blir presentert, sånn er det og sånn må det
være, men kulturelt skapt. Den
maskuline dominans er resultatet av tilfeldige historiske prosesser, og
på
ingen måte noe vi må utholde fordi det ikke finnes noe
alternativ. Den
maskuline dominans er ikke nødt til å fortsette å
være den måten vi organiserer
verden på. Men, så lenge den anerkjennes og oppfattes som
naturlig og
uunngåelig opprettholdes den intakt. Bourdieus
samfunnsvitenskapelig analyse
kan bidra til å løse opp det tradisjonelle skillet
individuell/samfunnsmessig
eller privat offentlig[24]I
følge
Bourdieu utleder dominerte grupper i samfunnet sin makt «fra
sin kapasitet til å objektivisere
uformulerte erfaringer, til å gjøre dem til noe felles –
ett skritt nærmere en
status som offentlige og legitime«[25].
Toril Moi[26]
skriver;
«Når dagens orden utfordres av en
opprørsk gruppe, blir hittil uutalte eller private erfaringer
plutselig
offentlig uttrykt, og det med dramatiske konsekvenser.» Veien til
endring går gjennom verbalisering og analyse av de usagte og
fortrengte reglene
som styrer vår adferd, som den franske forfatteren Annie Ernaux
skriver i Le
Monde 05.02.02 ; «les textes de
Bourdieu ont été pour moi un encouragement à
persévérer dans mon entreprise d’écriture,
à dire, entre autres, ce qu’il nommait le refoulé social. «[27] For Bourdieu er dominans
på grunnlag av
kjønn først og fremst et eksempel på symbolsk vold.
Når symbolsk vold virker,
skaper den kvinner og menn som føler seg i ett med nettopp den
habitusen som
tjener til å reprodusere gjeldende orden, det vil si den
maskuline dominans.
[1] Tittelen på takketeksten Collège
de France publiserte i 2004 for å hedre avdøde Pierre
Bourdieu
[3]
Kristin Ross, Mai 68 et ses vies ultérieures,
(Editions Complexe, Le Monde diplomatique, 2005), p.224
[4] Bourdieu
på norsk,Ungkarsballet
(2004) Den maskuline dominans (1999),Meditasjoner
(1999) Om fjernsynet (1998), Symbolsk makt
(1996), Distinksjonen. En sosiologisk kritikk av
dømmekraften (1995), Den kritiske
ettertanke (1993).
[5]Thonette Myking, Høgskolen i
Stavanger “Den skapende
forskning– fra et feministisk ståsted”(2004))
i Lotte Selsing (red.); Feministisk
teori, kvinne- og kjønnsforskning i Rogaland, Arkeologisk
museum i
Stavanger, Stavanger 2004. s.9-15
[6] Toril Moi, Ӂ tilegne seg
Bourdieu. Feministisk teori og Pierre Bourdieus kultursosiologi.”
i Iversen
2002.
[10]Innledningsartikkel i Feministisk
litteraturteori, (Iversen,
2002). S.12.
[11] ”på en gang representerer mannen det positive og det
nøytrale (…) det
finnes en type absolutt menneske som er den maskuline typen.”
Simone
de Beauvoir, Le deuxième sexe I, Gallimard, Folio, 1976, p.16.
[12] «Det som
kjennetegner de dominerende er muligheten til å få
anerkjent sin måte å være
særegen på som universell” (Mine
oversettelser) i Léo Thiers-Vidal «Le masculinisme de
«La
domination masculine» de Bourdieu», i http://chiennesdegarde.org/article.php3?id_article=310,
2004
[13]En gros nous
avons gagné la partie, s.32 Le deuxième sexe. Gallimard 1976
[14] Den maskuline dominans s.12
Hypnotisk dominasjonsmakt.
[15]
Michael Moore, Stupid White Men… And
Other Sorry Excuses for the State of the Nation! Harper
Collins, 2002.
[17] Dette er et stort internasjonalt
forskningsområde, for å gi noen eksempler på
nåtidige prosjekt i Norge nevnes
Bente Hellangs prosjekt ”Kollektivets
kjønnede
diskurs. Kjønn som religiøs og estetisk konstruksjon i
norske
middelalderballader”, og kjønnsforskning i Rogaland.
[19]Om
maskulin dominans hos Bourdieu ; Nicole-Claude
Mathieu «Bourdieu ou le pouvoir auto-hypnotique de la domination
masculine» (1999). Og Léo Thiers-Vidal «Le masculinisme de «La
domination masculine» de Bourdieu» 2004.
[20]
«(…) l’expérience première du monde social est
celle de la doxa,
adhésion aux relations d’ordre qui, parce qu’ellesfondent
inséparablement le monde réel et le monde pensé,
sont acceptés comme allant de
soi.» La Distinction, s.549
[21]«Le
village entier partit le lendemain
dans une trentaine de pirogues, nous laissant seuls avec les femmes et
les enfants
dans les maisons abandonnées«
[22] Sitat fra lingvisten
Claire Michard (1987 p.137) i Léo Thiers-Vidal «Le
masculinisme de
«La domination masculine» de Bourdieu» 2004.
[23]Både Beauvoir og Hélène
Cixous har
interessert seg for lignende problemstillinger tidligere, Cixous uten
å
kreditere Beauvoir. Bourdieu krediterer ingen av dem.
[27] For meg har tekstene til Bourdieu
vært en oppmuntring til i mitt skriveprosjekt, å holde ut
å si, blant annet,
det han kalte det fortrengte, undertrykte og hemmete sosiale.