Hjemme/Home Om Dictum/About Dictum Redaksjon/Editors For bidragsytere/For contributors Arkiv/Archive |
|
PDF VERSION
HOLOCAUST I
KONTEKST
TEKST OG FOTO: LENE
AUESTAD SELV OM
ET Holocaustsenter kunne vært plassert mange steder, er det
ikke mange institusjoner som egner seg tilsvarende godt til å
overta Villa
Grande, sa undervisningsleder Katusha Otter Nilsen da hun viste rundt i
bygget
9. mars i år. Beliggende på det høyeste punktet
på Bygdøy, og bygget i flere
omganger av flere eiere, har huset primært vært knyttet til
NS-fører og senere
ministerpresident Vidkun Quisling, som bodde her fra 1941–45. Som
husets første
beboer sto han for innredningen ved hjelp av arkitektene Essendrop og
Egeberg. Ved fredsslutningen fungerte eiendommen som militærkaserne og deretter pleiehjem og til undervisning av helsepersonell. I 1999 ble bygningen lagt ut for salg. I en rekke innlegg i Aftenposten protesterte Bernt Hagtvedt, professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, mot at bygningen skulle selges privat og lanserte ideen om at HL Senteret skulle ta bygningen i bruk. På bakgrunn av hans og generalmajor Bjørn Egges initiativ, ga Stortinget i 2001 sin tilslutning til forslaget. HUSET
hadde først en nesten frastøtende effekt på oss som
møtte det, et kaldt,
autoritært preg. Det vil nok stadig vekk forandre seg i positiv
retning, sier
senterets forskningsdirektør Odd-Bjørn Fure, som
forteller at alle som hittil
har vært involvert – arkitekter, byggherrer og Statsbygg
– har vært langt over
gjennomsnittet dedikert i prosjektet. Utstillingen,
som skal dekke 800 m2 over
tre etasjer, skal åpne høsten 2006. Den vil representere
noe helt nytt i
forhold til tilsvarende utstillinger i USA, Europa og Israel. Det har
vært en
tendens i andre Holocaust-utstillinger til å trekke Holocaust ut
av sin
historiske kontekst. Dette blir den første utstillingen som
går motsatt vei,
som presenterer Holocaust i sin sammenheng, som folkemord. Holocaust er
dessverre
ikke det siste folkemordet verden har sett. Vi vil studere Holocaust og
andre
massedrap. Vi må være i stand til å trekke
lærdom av det som har skjedd, å se
de allmene trekkene, sier Odd-Bjørn Fure. Videre er det å
nedgradere andre
grupper enn den jødiske, både historisk uriktig og
umoralsk.
Eutanasiprogrammet, forbrytelsene som ble begått overfor
sigøynere, sivile
slavere, homofile, russiske krigsfanger vil også bli behandlet.
Å trekke ut en
gruppe er meningsløst, hevder han. Fremstillingen skal være faglig fundert, og ikke noe annet. Erindringspolitikken er noe som kommer i tillegg; den skal ikke danne grunnlaget for utstillingen. EN BESØKENDE TIL UTSTILLINGEN vil først gå inn i det som tidligere var Quislings «hirdsal», og der konfronteres med stigmatiseringen som fant sted. Derfra går veien, langs en enveis løype ned i mørket i bunkersen hvor tilintetgjørelsen vil bli fremstilt. Til slutt går veien opp i lyset igjen, til den tidligere festsalen, der utstillingen også vil bli aktualisert, bl.a. gjennom at det vises nåtidige eksempler på forfølgelse av etniske minoriteter. En nybygget, moderne café i det tilstøtende rommet, der en enorm klebersteinspeis er det eneste som står igjen av det tidligere interiøret, vil gi besøkende en mulighet til å puste ut til slutt. Et bibliotek og en kinosal er også åpne for publikum. Bibliotekar Ewa Mork er i ferd med å bygge opp biblioteket, som nå teller rundt 1000 bind og vil romme rundt 5000 når det blir ferdig. UTSTILLINGEN
har viktige fellestrekk med en del museer verden over, forteller
Katusha Otter
Nilsen;
Holdningsskapende aktivitet er viktig for HL Senteret. Om kunnskap i seg selv kan man gå så langt som til å si at den kan være farlig, sier undervisningslederen. Å ha et undervisningsopplegg som supplerer det som finnes i skolen, og å være mange nok til å ivareta skoleklasser på en god måte, vil bli høyt prioritet. Senteret ønsker å stimulere til debatt omkring menneskerettigheter og utgjøre en aktiv del av en demokratisk diskusjon. Det vil også bli utarbeidet en undervisningspakke som kan brukes av skoler uavhengig av besøk i Villa Grande. I dagens læreplaner står det noe i 10. klasse og noe i 2. gym om hva man skal lære om temaet. I 2006 vil graden av detaljerthet i de nye læreplanene bli mye mindre enn den er i dag. HL Senteret har dermed en oppgave ikke bare i å få Holocaust som tema inn i lærebøkene, men også i å bidra med materiale som kan supplere disse. At undervisningen som gis er oppdatert i henhold til den siste forskningen på feltet, vil forskningsavdelingen ved senteret kunne bidra til. SENTERET SKAL GI undervisning om diskriminering av enkelte grupper, og har et spesielt ansvar når det gjelder studier av minoritetsgruppers samspill med storsamfunnet og samspill minoriteter imellom. Eksempler på fruktbart samarbeid mellom grupper og det motsatte i historie og samtid vil bli studert med en tilnærming som vektlegger en balanse mellom egenart og universelle verdier. Senteret arbeider med et tysk og et israelsk gjesteforskerprogram, og tar sikte på å ha få forskerstab på 10–12 personer. Kompetansen skal være komplementær til, snarere enn den samme som den på Universitetet. Mens Universitetet går i retning av snevrere og snevrere kunnskapsområder, vil HL Senteret legge stor vekt på tverrfaglighet, teoretisk pluralisme og mangfold med vekt på innovasjon. DET
ER LITEN TRADISJON for erindringsarbeid i Norge. Tendensen har
gått i retning
av å skyve frem store, positivt ladede, hendelser og skyve andre
hendelser
under teppet. Dette er en av grunnene til at den norske
nasjonalbevissthet er
overspent, sier Odd-Bjørn Fure. HL Senteret har en forpliktelse
overfor
universelle verdier. I utlandet har lignende utstillinger ofte
vært koblet til
nasjonale formål. Hvis det finnes noe slikt som spesifikt norske
verdier, skal
i alle fall ikke senteret bidra til å styrke disse, sier han.
Ideen om
individets ukrenkelighet står i sentrum for HL Senterets
virksomhet. Vårt
bidrag vil være å styrke de mekanismene som hindrer erosjon
av de siviliserende
kreftene i samfunnet. Det det står om er, for det første,
å tolke tegnene som
omgir en på riktig måte, og, for det andre, moralsk mot til
å handle på basis
av dem. YOU WOULD NOT BELIEVE WHAT I SAW You would not believe what
I saw In the looming cattle track Stench of corpses and
disease. The harsh words they called
us, The stones thrown by their
children. The space in the truck was next to nothing. You would not believe what
I saw The disease and the people
dying. Crying children and bodies
carried away. My family had no food and
nor did I. Our food was stolen and my
son starved to death. The pushing and shoving People huddled up next to
each other Shivering with cold. You would not believe what
I saw When we were moved to
Auschwitz. They made us work until we
could barely stand They took us for a shower
inside. But something was wrong. The door was locked and
then it came. I was the last one and I
fell down, down, down. You have to believe what I
saw It is all true; What I saw from dusk until
dawn.
By Benjamin Bogdan-Hodgson, aged 11. Copyright © 2005 Dictum.no ISSN 1504-5307 |