Hjemme/Home Om Dictum/About Dictum Redaksjon/Editors For bidragsytere/For contributors Arkiv/Archive |
|
Strøm Bull: Den reindriftsloven vi har
i Norge er i navnet en lov som regulerer forholdet mellom reineiere,
men først
og fremst vil jeg nok si at det er en lov som vel så mye
regulerer forholdet
til annen bruk av eiendom. Egentlig kunde loven het en lov til vern av
jordbruket mot reindrift. Intervjuer: Du har arbeidet med flere
jurister angående utkastet til den Nordisk Samekonvensjonen som
er utarbeidet i
samarbeid mellom Norge, Sverige og Finland. Strøm Bull: Samene er jo et folk som
lever i fire land. Språklig og kulturelt så er det ett
folk. Og det er ett folk
i folkerettens forstand både i Russland, Finland, Sverige og
Norge. Etter andre verdenskrig organiserte og
markerte
samene seg sterkere. Deres kredo er at samene er ett folk og at
riksgrensene
ikke skal få skille samene fra hverandre. Siden begynnelsen på 80-tallet
så har man fra samisk
hold vært opptatt av å få en Nordisk samekonvensjon,
men det har ikke vært
mottatt med entusiasmen i de enkelte landene. De har etter hvert
fått
anerkjennelse av det faktum at noe måtte gjøres, og det
ble nedsatt en gruppe
med representanter fra Norge, Sverige og Finland og Sametinget. De tre
landene
vurderte på midten av 90 tallet om de skulle utarbeide en slik
konvensjon, noe
de ble enighet om. Den gruppen jeg har arbeidet sammen med
har jeg vært
hovedsekretær. Gruppen er oppnevnt av regjeringene i Norge,
Sverige og Finland.
De samiske representantene har sittet på lik linje med
regjeringsrepresentantene. Intervjuer: Hvorfor var
ikke Russland
med i denne prosessen? Strøm Bull: Russland
vil ikke være med
i denne gruppen, men vi har hatt kontakt med samer i Russland.
Vårt håp er at
hvis utkastet til konvensjonen blir akseptert av de tre landene,
så vil det ha
positiv effekt også for samene i Russland. Intervjuer:
Urbefolkningens rettigheter
i andre land er ikke akkurat tatt vare på. Synes du at Norge,
Sverige og
Finland med dette samarbeidet om den Nordisk Samekonvensjon kan
være en
initiator for å forbedre de rettighetene? Strøm Bull: Jeg tror vi
var oss veldig
bevisst, fokus på det som var utfordringene her i Norden, men vi
hadde i
bakhodet at dette kan være noe som har interesse for andre urfolk
og. Også for
folk som lever på tvers av landegrenser. Vi er i ferd med å
oversette dette
utkastet til engelsk nettopp med sikte på det. Det
pågår et arbeid i Genève om
en urfolkserklæring og et slikt arbeid som det vi har utarbeidet
vil utvilsomt
ha en positiv effekt. Det forsår alle som har arbeidet med dette
temaet en
stund for det er et langsiktig arbeid. Det er to hovedelementer i dette
arbeidet nemlig grunnleggende rettigheter for urfolk og minoriteter, og
det med
å kunne samhandle lovegrenser. Intervjuer: Hvor
aktuelt er det
innenfor Samekonvensjon å ta opp spørsmålet om
oljerettigheter i Nord Norge?
Det er sikkert et vanskelig tema, ikke minst for den Norske regjeringen
fordi
det kan bety at de kan miste herredømme over oljeressursene.
Dette temaet har
holdt en lav profil under utarbeidelsen av konvensjonen. Strøm Bull: Det er et vanskelig tema.
For å si det sånn, det er et tema som vi forventet å
få spørsmål om. Nå er
dette om oljerettigheter bare et tema for Norge. For Sverige og Finland
det er
ikke et aktuelt spørsmål. Vi har nevnt olje i
innstillingen, men vi har vel
ikke gått inn i dette spørsmålet, men jeg ser dette
som et tema som helt
sikkert vil komme opp på sikt. Jeg kan godt si min mening om
saken. Når man ser på den bruken
sjøsamer har gjort av de
nære kystområdene i Finmark og lengre sørover til
Tromsø, når vi ser på Norge
rent geografisk så er det merkelig at de bare har rettigheter til
ferskvann og
ikke til saltvann. Det er bare en liten landstripe som skiller av. Man
trenger
ikke å grave veldig mye i norsk rett for å finne ut at
befolkningen som bodde
langs fjordene tidligere hadde lokale rettigheter. I prinsippet
kan det være slike rettigheter det er
snakk om. Vi har ikke undersøkt det nærmere, men vi er
åpne for at hvis man
finner olje og gass, vil det være et naturlig
spørsmål å stille. Intervjuer: I utkastet
til Nordisk
samekonvensjon er et av punkt at det samiske folk har rett til
selvbestemmelse.
Har dere tenkt at begrepet selvbestemmelse innebærer også
at samene har rett å
bestemme, og å organisere seg utenfor den norske staten? Strøm Bull: Det med selvbestemmelse det
var jo noe vi var spesielt bedt om å se på. Det var enighet
i ekspertgruppen om
at samene har selvbestemmelse. Det er en større utredning som
ligger bak dette.
Det som er viktig å si er hva man legger i selvbestemmelse og
innenfor
folkeretten så har det skjedd en utvikling av ordet
selvbestemmelse. Da
sameretten ”våknet opp”, for å si det
sånn, for 25 år siden så avviste man
selvbestemmelse for samene fordi det med selvbestemme ble ment
løsrivelse.
Siden den gang, særlig på slutten av 90 tallet, så
har man spesielt for
minoriteter og urfolk som lever innen flere stater snakket om
selvbestemmelse. Man kan som urfolk innenfor en
nasjonalstat ha rett
til selvbestemmelse – intern selvbestemmelse. I FN konvensjonen om
sivile,
politiske, sosiale og økonomiske rettigheter det finnes to
bestemmelser i
artikkel 1 som begge to handler om selvbestemmelse som nå er
forstått som
intern selvbestemmelse. Vi sier at
samene har rett til å ha selvbestemmelse. Intervjuer: Det at det
ikke er aktuelt
akkurat nå, betyr vel ikke at spørsmålene om olje
ikke kommer til å dukke opp
på et senere tidspunkt? Strøm Bull: Ja, det er
helt klart. Det
er et veldig viktig spørsmål for samene i alle tre land.
Og de sier at de har
selvbestemmelse. Mens olje er noe som vi ikke har utarbeidet helt, men
selvbestemmelse er noe som vi virkelig behandler nøye i
konvensjonen. Vi sier
at samene har selvbestemmelse som et folk innenfor de respektive lands
grenser.
Når man ser på diskusjonen og litteraturen på dette
temaet, er det ikke så lett
å finne praktiske løsninger på hvordan man skal
håndheve denne
selvbestemmelsen. En ting er hvordan folk lever avgrenset innenfor et
territorium, som for eksempel i indianer re, men slik lever ikke samene
i
Norge. Riktig nok bor det mange samer i indre Finmark, men hvis du
går utenfor
det området lever jo nordmenn og samer om hverandre og hvordan
skaper man
selvbestemmelse i et slikt tilfelle. Man må jo samhandle. Det det
da blir snakk
om er hvordan en skal definere selvbestemmelse – i disse
områdene blir det
snakk om medbestemmelse. Man lever aldri alene og vi må alltid
tilpasse oss
naboene. Intervjuer: Man kan ta for eksempel
utgangspunkt i hendelsen fra i fjor om tillatelse til å bare
samiske flagg i
17. mai toget i Oslo. Tror du det vil hjelpe og endre
holdningene til
samene, både hos myndighetene og hos vanlige nordmenn, hvis den
Nordisk samekonvensjonen
blir vedtatt av regjeringen? Strøm Bull: Helt
sikkert. Og det
eksempelet som du nevner og diskusjon som var i kjølevannet har
jo allerede
fått Oslo til å endre oppfatning. Jeg var på samenes
nasjonal dag den 6.
februar i Rådhuset, og i ordførerens tale sa han at ved
neste 17. mai skal de
samiske barna får flagge med det flagget de vil. Intervjuer: Synes du at
det å vedta den
Nordiske samekonvensjon kan være problematisk i forhold til norsk
lovgivning?
Fører det med seg et stort arbeid å innkomporere den
Nordiske samekonvensjon. Strøm Bull: Nei, i
Norge blir ikke det
noe problem. Intervjuer: Hvordan vil
det bli i de to
andre landene; Sverige og Finland? Strøm Bull: Jer tror det vil bli en
lenger vei å gå for Sverige og Finland. Norge har kommet
lengst i sitt arbeid.
Det er også kjent blant dem som arbeider med samerett. Også
regjeringen har i
sin tid uttalt seg om endring i grunnloven. I endringen av grunnloven i
1987
hvor man fikk inn egenbestemmelse dokumenteres det at Norge har den
største
samiske befolkningen av alle de fire landene vi har nevnt. Og nettopp
fordi vi
har den største samiske befolkningen så har Norge en
særlig plikt til å legge
forholdene til rette. Hvis ikke den samiske kulturen kan overleve i
Norge så
blir det ennå vanskeligere for dem å overleve i de andre
landene hvor er de er
betydelig fere. Jeg må
si at i alle de årene jeg har arbeidet med
denne problematikken opplever jeg nå at politikerne er blitt mer
positiv og at
problematikken har fått en betydelig større oppmerksomhet.
Videre tror jeg at
det som er foreslått i den Nordisk samekonvensjon egentlig er
gjennomført i
Norge allerede, men jeg tror vi er blitt enda tydeligere på en
del ting. Ting
blir på en måte konkretisert og det vil styrke hvordan man
takler problematikken
i hverdagen. Men det skal bli interessant å se hvordan de tar i
mot konvensjon
i Sverige og Finland. Det som jeg også har lyst til
å si i den sammenheng
er at blant annet når det gjelder selvbestemmelsen. Når du
først sier at samene
har selvbestemmelse så fører det til en del ting bare i
seg selv. Hvordan skal
du gjennomføre denne selvbestemmelsen? Som jeg tidligere har nevnt, arbeides det
nå i Genève
innenfor FN med en erklæring om urfolksrettigheter der Norge er
inkludert
sammen med Sverige, Finland, Danmark. De har gått innfor at det
skal erklæres
at urbefolkningen har selvbestemmelse. Og jeg mener at hvis Sverige og
Finland
sier det i Genève, kan de ikke nekte å gjennomføre
det samme i sitt eget land.
Begge landene har anerkjent at samene er et urfolk. Intervjuer: Tror du
også norske
myndigheter vil finne punkter som vil bli problematisk å
akseptere? Strøm Bull: Ja, det tror jeg og det
kanskje særlig i forhold til rettigheter i fjord- og
kyststrøk. Og også at vi
gir Sametinget et klarsignal i forhold til det som gjelder
større
medbestemmelse og vetorett. Når vi foreslår det, mener jeg
at vi gjører det ved å
vise til de konvensjoner Norge allerede følger og har bundet seg
til
internasjonalt som FN konvensjon, IL konvensjon og
Menneskerettighetskonvensjon. Det er vesentlig når vi leser
konvensjoner om urfolk
i andre land at vi tenker på at dette faktisk gjelder noen i
Norge og. Det er
ikke alltid det gjelder noen som bor langt borte. Det vi har
gjort er at vi har ”satt inn” samer i
stedet for vedkommende folk i FN – eller ILO konvensjonen. Intervjuer: Men synes du at det er et
større problem den holdningen som majoriteten har mot
urbefolkningen? Dette
mener jeg generelt, ikke bare i Norges tilfelle. Vi i ser det på
verdensbasis
at urfolk ligger vanligvis lavere på den sosiale stigen. Hvordan tror
du denne holdningen mot urfolk har
påvirket deres rettigheter? Strøm Bull: Jeg tror egentlig at
holdningene endrer seg. Siden jeg begynte å arbeide med dette
temaet, har jeg
merket jeg at folk er blitt mer interessert. Men det er nok fortsatt
urfolket i
Australia og Sør-Amerika og ikke urfolket i sitt eget land som
er mest
interessant. Jeg tror at mange av dem knapt tenker på samene som
sitt urfolk.
Og jeg var jo nesten i 40 årene første gang jeg
lærte om samene. Og det som
sjokkerte meg var at jeg ikke hadde lært noe om dem på
skolen. Jeg har sett at dette med kunnskap,
kunnskap,
kunnskap, er det eneste som kan fjerne holdninger. Du trenger ikke å gå langt
tilbake i tiden for å
finne de samme holdningene i Norge som en finner andre steder i verden
i dag. Hvis du
slår opp i et norsk leksikon fra 50 -100 år
tilbake er det veldig lite som står om samenes eksistens. Intervjuer: Men dette
stiller ikke
Norge akkurat i et positivt lys. Strøm Bull: Jeg tror mange på en måte
rygger litt unna disse spørsmålene her i Norge. Eller for
å si det på en annen
måte så beskjeftiger nordmenn seg med urfolk og minoriteter
i andre land fordi
det rører ved et ubehag. Det Norske ubehaget. Jer tror vi
er oppdratt til, og lærte på skolen, at
vi ikke har gjort noe galt mot noen. Vi er tvert imot vært under
Danmark,
Sverige og Tyskerne og vi har jo ikke vært slemme mot noen siden
Vikingtiden
vi. Intervjuer: Det er
akkurat den
dynamikken at Norge framstår, i egne øyne, som en fredlig
nasjon, en nasjon som
bevarer alle rettigheter, men som plutselig blir minnet på
ubehageligheter fra
tidligere tider. Strøm Bull: Ta for eksempel den norske
grunnloven hvor det stod at jødene ikke hadde adgang til landet.
Den loven ble
etterhvert opphevet. Det er ikke akkurat en vakker historie i forholdet
til
minoritetene. Ta for eksempel tatere og ikke minst samer. Og du kan si
mye
skyldes rett og slett at Norge da det ble selvstendig etter 1814 og
senere
etter 1905 skulle bygge opp sin nasjon. Og da måtte en rendyrke
det norske og
ikke noe annet. Jeg pleier å sitere en Norske
historiker Yngvar
Nielsen som skrev rund 1900: ”Det har været Lappernes
Naboer,som gjennem
videnskabelige Undersøgelser har belyst deres Stilling, – deres
Fortid, deres Sprog,
deres Gudetro, deres Legems-bygning o.s.v., kanske uden at de selv har
lagt
Mærke dertil. Deres Syn gaar ikke du over Øieblikkets
Behov, og de er
lyllelige, naar de kan faa dette opfyldt. De synes heller ikke at kunne
bringes
til at sætte sig høiere Maal, og derfor maa Dommen blive
den, at de er en
lavtstaaende Race.” . Det som
også er tankevekkende er at mange av disse
mest ubehaglige holdninger kom fra universitetsfolk. Intervjuer: Etter din
mening forventer
du kamp med myndighetene om å få den Nordiske
samekonvensjon vedtatt. Strøm Bull: Jeg synes at det vil være
veldig rart hvis Norge ikke aksepterer konvensjonen. Og jeg
må si at under vår arbeid med konvensjonen
opplevde vi fra norsk side positive holdninger. Jeg har vanskelig
å tro at
Norge skal lage problemer. Og særlig etter at de vedtok
Finmarksloven. Mye av
det som skjedde under utarbeidelsen med Finmarksloven beviste på
mange måter at
virkeligheten har innhentet oss m.h.t. stortingets og politikerens
opptreden i
denne sammenheng. Intervjuer: Nå
når du nevner
Finmarksloven kan du si litt om den. Strøm Bull: Gjennomføringen av
Finmarksloven er forpliktelser som regjeringen har sagt at det må
gjøres noe
med som en konsekvens av Alta-saken. For mange i sør Norge var
Alta-saken et
spørsmål om vern og miljø, for samene var det
spørsmål om disponering av et
område. Det er bestemt og vedtatt å utrede hvem som har
rettigheter til landet
og vannet. Spørsmålet om rettigheter til vann og land tok
forferdelig lang tid
og endte med et lovforslag for Finmark i 2003 fra regjeringen. Samene
følte at
deres krav om anerkjennelse av deres rett, ikke var imøtekommet.
De mente de
hadde brukt disse landområdene først og at nordmennene
hadde kommet relativt
sent og at de måtte få større rådighet over
områdene. Også dette forslaget gikk
til Stortinget. Her
gikk Stortinget virkelig inn i et omfattende
arbeid. De jobbet med det forslaget i to år og reiste rundt i
Finland og Canada
for å se hvordan de har gjorte det der. De fikk en folkerettslig
utredning og
så innledet justiskomiteen i Stortinget konsultasjoner med samer.
I kjølvannet
av dette skjedde det noe som var veldig interessant. Det som skjedde
var at
regjeringen og Sametinget i mai 2005 inngikk en avtale om
konsultasjoner på
alle statlige nivåer. Intervjuer: Da kan vi
jo si at
myndighetene prøver å finne en løsning. Strøm Bull: Så
sånn sett har
Finmarksloven ført til videre utviklingen på dette feltet,
men arbeidet kan
ikke stoppe opp. Intervjuer: Er
Finmarksloven en
initiator for prosessen med utarbeidelsen av den Nordisk
samekonvensjonen. Strøm Bull: Det er
fortsettelsen. I
virkeligheten gikk prosessen i Norge fortere. Intervjuer: Da har
virkeligheten, kan
vi si, på en måte påtvunget utviklingen med at samene
vil få sine rettigheter
anerkjent. Da kan vi egentlig rose Norge for å ha kommet veldig
langt
sammenlignet med andre land. Strøm Bull: Jeg kan
ikke akkurat si
hvordan det er i andre land. Jeg tror vi har kommet langt på
enkelte områder.
Andre land har kommet langt på andre ting som for eksempel New
Zealand uten at
jeg vet alle detaljer. De har en prosess gående nå med
tilbakeføring av land.
New Zealand og Canada har begge kommet langt på enkelte
områder, men også
kortere på andre områder. Jeg vil ikke si at tingen er
så på plass at man ikke
kan risikere tilbakeslag. En ting er når en loven er vedtatt, men
jeg har
erfart så mange ganger når det gjelder denne type
spørsmål hvordan det er å få
det praktisert i hverdagen. Hvis du har den rette statsråden
på rett sted og
den rette lederen i justiskomiteen. Det er aldri velgerne som er
pådriverne i
denne type arbeid. Du sanker ikke stemmer på vern av
minoriteter. Intervjuer: Tvert i mot. Hvordan ser
samene på de spørsmålene dere tar opp og
hvordan ser de på denne utviklingen? Strøm Bull: Jeg kan jeg ikke si. Jeg er
helt sikkert på at i den videre prosessen vil det komme ytterlige
ønskemål. Det
tror jeg nok. Det vil være merkelig hvis ikke. En må
alltid ha noe å forhandle om i det videre
arbeidet, men de reaksjonene jeg har fått har vært veldig
positive. Intervjuer: I
begynnelsen nevnte du de
fem punkter som Carsten Smith synes er viktigst for arbeidet med den
Nordisk
samekonvensjon. Strøm Bull: Det viktigste med
samekonvensjon er at retten til selvbestemmelse blir prinsipielt
fastlagt. To,
sametingets medbestemmelse og vetorett må avklares. Vi må ha regler for når de
gjelder. Vi kan ikke
overlate det til tilfeldighetene. Tre, større adgang til samvirke
samer imellom over
landgrensene. Fire, samenes rettigheter i fjorder og kystfarvann
må bli vesentlig
utvidet i forhold til det som er anerkjent i dag. Fem, samiske
rettigheter må
bli på en rekke punkter systematisk forsterket. De
internasjonale konvensjoner sier kanskje ikke det
samme, men vi konkretiserer dette i store grad i vårt
arbeid. Intervjuer: Blant andre ting som du
arbeider med som spørsmålet om etikk kunne vært en
interessant vinkling i
arbeidet med urfolksspørsmålet. Synes du alle som arbeider med
urfolksproblematikken
burde ha samme moralske plikter og etiske normer å holde seg til? Hvor stor
betydningen har etikken hos forskere og
akademikere. Strøm Bull: Jeg mener at etikken er
veldig viktig i mitt fag. Jus er på en måte etikk satt i
system. Jussen løser
ikke alle etiske spørsmål, men de valg vi gjør er
tuftet på etiske
overbevisning og den nedfelte skriftlige etikk. Så for meg er
dette med samer
og minoriteter et moralsk spørsmål.
Copyright © 2006 Dictum.noISSN 1504-5307 |