Hjemme/Home         Om Dictum/About Dictum         Redaksjon/Editors         For bidragsytere/For contributors            Arkiv/Archive             



 Leder/Letters from the Editor


 Intervju/Interview


 Debatt/Debate


 Artikler/Articles


 Bokanmeldelser/Book reviews


 Kultur/Culture


 Foto/Photo










                                                                                               
                                                                                                                                                                                                                                                                          PDF VERSJON




 
          MOTHER TONGUE AV ZINEB SEDIRA FOTO: KUNSTNEREN
 


[59°54¹49²N ­ 10°43¹44²E] MEETING POINT

 
Stenersenmuseet, 14. oktober 2005 – 1. januar 2006

 AV STINE SCHWEBS

Stenersenmuseet viser en utstilling med yngre kunstnere knyttet til Europa og Maghreb-regionen i Nord-Vest Afrika (Tunis, Algerie og Marokko). Utstillingen er kalt møtepunkt, ettersom det er kunstnere med ulike bakgrunner, formspråk og ståsted som deltar, men med en felles referanseramme som omhandler brennbar sosial og politisk problematikk både i Europa og Nord-Afrika. Kunstnerne retter kritisk søkelys på temaer som ytringsfrihet, undertrykkelse, fattigdom og immigrasjon. Temaene belyses på ulike måter, gjennom personlige historier, hardtslående installasjoner og poetiske fotografier. Følgende kunstnere er representert på utstillingen: Kader Attia, Ammar Bouras,Yto Barrada, Ben Benaouisse Mohamed, Nadia Benbouta, Mounir Fatmi, Zineb Sedira og Hans Hamid Rasmussen. Utstillingen er initiert av Samir M´kadmi og Samira Jamouchi, og kurator er Samir M`kadmi. Den er blitt realisert gjennom et samarbeid mellom museet og det internasjonale kulturnettverket Du store verden!.

For å skildre noen av temaene som blir tatt opp:

Hvordan kommuniserer en familie som i tre generasjoner har flyttet over landegrenser? Fra Algerie til Frankrike til England. Resultatet illustreres gjennom Zineb Zedira`s videotriptykon ”Mother Tongue”, hvor de tre generasjonene ved mor, datter og bestemor kommuniserer omsorgsfullt og uforståelig med hverandre på hvert sitt morsmål; arabisk, fransk og engelsk.

Kader Attia retter søkelyset mot dagligliv i et sammensatt og komplekst Frankrike (som jo har vært del i et dramatisk nyhetsbilde denne høsten). Attia viser her hverdagslivets små episoder, så små hendelser at en egentlig ikke ville legge merke til det der en selv hastet nedover en gate. Kameralinsen til Attia fanger øyeblikk som barns fascinasjon over såpebobler, eller hvordan tenne en sigarett i regnet med fylte bæreposer som bagasje, hvordan komme over en vei som er blitt til en stor søledam, hvordan få lest avisannonser i fred på fortauet…menneskers liv i lommeversjon, noen få utsnitt av de millioner og milliarder av øyeblikk som skiller ut individet fra helheten, samtidig som øyeblikkene er helheten. En poetisk stusselig hverdag i gråværet – situasjoner de fleste mennesker kan gjenkjenne seg i.

Verdslig litteratur og religiøse bønneskrifter sloss om oppmerksomheten, men hva slags oppmeksomhet er det egentlig vi gir det skrevne ordet som på hver sine måter veier uendelig tungt for mange mennesker? Hva er betydningsfullt, og hvorfor er det det? Mounir Fatmi søker en kritisk distanse for å kunne (gjen)finne et felles ståsted for menneskelig tenkning. Hva er det som styrer vår bruk av litteratur, av kunnskap og informasjon? Finnes det et ståsted mellom konsum og tilbedelse? Fatmi problematiserer nettopp skriften, kunnskapen og muligheten for felles forståelse i sine installasjoner.

Ammar Bouras tematiserer frihetskrigen i Algerie og ettervirkningene av den med en gripende videoinstallasjon om vold og stum taushet. Zineb Sedira henter opp den samme problematikken, men gjennom intervjuer gjort med egen familie; foreldrenes øyevitneskildringer av grusomheter de gjennomlevde, og livet videre i en immigrantilværelse i Frankrike.

Yto Barrada viser vakre fotografiske fremstillinger av en skjør tilværelse og eksistens i Tanger, byen ved kysttuppen av Marokko. En nærmeste nabo til Europa, som ikke alltid blir betraktet som en god nabo av europeerne. Besøkende fra Europa til Tanger har allerede returbilletten i orden. I Tanger kunne man ønske seg en enveisbillett til Europa, men billetten mangler.

Utstillingen på Stenersenmuseet rommer mange flere historier og standpunkt, og er en tankevekker.

                                                                                                          

                     


MOTHER TONGUE AV ZINEB SEDIRA FOTO: KUNSTNEREN










Copyright © 2005 Dictum.no

                                                                            ISSN 1504-5307