Stenersenmuseet,
14. oktober 2005 – 1. januar 2006
AV STINE SCHWEBS
Stenersenmuseet
viser en utstilling med yngre kunstnere knyttet til Europa og
Maghreb-regionen i
Nord-Vest Afrika (Tunis, Algerie og Marokko). Utstillingen er kalt
møtepunkt,
ettersom det er kunstnere med ulike bakgrunner, formspråk og
ståsted som
deltar, men med en felles referanseramme som omhandler brennbar sosial
og
politisk problematikk både i Europa og Nord-Afrika. Kunstnerne
retter kritisk
søkelys på temaer som ytringsfrihet, undertrykkelse,
fattigdom og immigrasjon.
Temaene belyses på ulike måter, gjennom personlige
historier, hardtslående
installasjoner og poetiske fotografier. Følgende kunstnere er
representert på
utstillingen: Kader Attia, Ammar Bouras,Yto Barrada, Ben Benaouisse
Mohamed,
Nadia Benbouta, Mounir Fatmi, Zineb Sedira og Hans Hamid Rasmussen.
Utstillingen er initiert av Samir M´kadmi og Samira Jamouchi, og
kurator er
Samir M`kadmi. Den er blitt realisert gjennom et samarbeid mellom
museet og det
internasjonale kulturnettverket Du store verden!.
For å skildre
noen av temaene som blir tatt opp:
Hvordan
kommuniserer en familie som i tre generasjoner har flyttet over
landegrenser?
Fra Algerie til Frankrike til England. Resultatet illustreres gjennom
Zineb
Zedira`s videotriptykon ”Mother Tongue”, hvor de tre
generasjonene ved mor,
datter og bestemor kommuniserer omsorgsfullt og uforståelig med
hverandre på
hvert sitt morsmål; arabisk, fransk og engelsk.
Kader Attia
retter søkelyset mot dagligliv i et sammensatt og komplekst
Frankrike (som jo
har vært del i et dramatisk nyhetsbilde denne høsten).
Attia viser her
hverdagslivets små episoder, så små hendelser at en
egentlig ikke ville legge
merke til det der en selv hastet nedover en gate. Kameralinsen til
Attia fanger
øyeblikk som barns fascinasjon over såpebobler, eller
hvordan tenne en sigarett
i regnet med fylte bæreposer som bagasje, hvordan komme over en
vei som er
blitt til en stor søledam, hvordan få lest avisannonser i
fred på
fortauet…menneskers liv i lommeversjon, noen få utsnitt av de
millioner og
milliarder av øyeblikk som skiller ut individet fra helheten,
samtidig som
øyeblikkene er helheten. En poetisk stusselig hverdag i
gråværet – situasjoner
de fleste mennesker kan gjenkjenne seg i.
Verdslig
litteratur og religiøse bønneskrifter sloss om
oppmerksomheten, men hva slags
oppmeksomhet er det egentlig vi gir det skrevne ordet som på hver
sine måter
veier uendelig tungt for mange mennesker? Hva er betydningsfullt, og
hvorfor er
det det? Mounir Fatmi søker en kritisk distanse for å
kunne (gjen)finne et
felles ståsted for menneskelig tenkning. Hva er det som styrer
vår bruk av
litteratur, av kunnskap og informasjon? Finnes det et ståsted
mellom konsum og
tilbedelse? Fatmi problematiserer nettopp skriften, kunnskapen og
muligheten
for felles forståelse i sine installasjoner.
Ammar Bouras
tematiserer frihetskrigen i Algerie og ettervirkningene av den med en
gripende
videoinstallasjon om vold og stum taushet. Zineb Sedira henter opp den
samme
problematikken, men gjennom intervjuer gjort med egen familie;
foreldrenes
øyevitneskildringer av grusomheter de gjennomlevde, og livet
videre i en
immigrantilværelse i Frankrike.
Yto Barrada
viser vakre fotografiske fremstillinger av en skjør
tilværelse og eksistens i
Tanger, byen ved kysttuppen av Marokko. En nærmeste nabo til
Europa, som ikke
alltid blir betraktet som en god nabo av europeerne. Besøkende
fra Europa til
Tanger har allerede returbilletten i orden. I Tanger kunne man
ønske seg en
enveisbillett til Europa, men billetten mangler.
Utstillingen på
Stenersenmuseet rommer mange flere historier og standpunkt, og er en
tankevekker.