Stipendiat
ved Senter for Pedagogiske Tekster og Læreprosesser
Høgskolen i Vestfold
Denne
artikkelen handler om pedagogikkens forhold til lesning slik det
framstår i
Imsens Lærerens Verden. En
tekstanalyse av denne boka viser at visse pedagogiske oppfatninger av
«virkelighet» og hva det vil si å være aktiv i den, kan
bidra til å
gi lesning en både liten, ugunstig og begrenset rolle.
Denne artikkelen er et forsøk på
å anvende
tekstanalyse for å komme videre i debatter om skole og pedagogikk
som har
blusset opp det siste året med krasse forskningsbidrag både
fra nestoren
Telhaug og fra den nye stemmen Ove Skarpenes (2004). Riktignok
bør vi ikke uten
videre forveksle pedagogisk fagdebatt med politisk skoledebatt. Telhaug
(2004:64) påstår til og med at «lærernes måte
å undervise på ikke påvirkes
synderlig av det pedagogisk-teoretiske innslaget i
lærerutdanningen», og
det pedagogiske forskningsmiljøet er selv ofte snare til å
distansere seg fra
norsk skolevirkelighet. Dersom vi likevel mener at pedagogikken har
lært og
stadig lærer lærerne iallfall noe, møtes imidlertid
de to debattene fra hver
sin kant om ett felles tema: pedagogisk
orientert praksis.
En
svakhet ved Telhaug og Skarpenes’ to bidrag som har gjort begge lette
å avvise,
er at de holder seg på et høyt abstraksjonsnivå. De
analyserer mål, verdier og
retningslinjer for skolen slik disse framkommer i viktige
styringsdokumenter
eller i fagdebatter. De nærmer seg skolen gjennom å se
på hva som sies om den.
Dette er ikke irrelevant, men ettersom sammenhengen mellom dette
nivået og
praksis er uoversiktlig og kanskje svak, kan man lett hevde enten at
praksis
ikke samsvarer med pedagogisk kvalifiserte målsettinger, eller at
målsettingene
slett ikke er pedagogisk kvalifiserte. Inntil man får et bedre
grep om nettopp
sammenhengene mellom pedagogikk og praksis, kan forskjellige leirer
altfor lett
opprettholde sine posisjoner.
Tekstforskning
på pedagogisk
orientert praksis
Et slikt grep om sammenhengen mellom pedagogikk og
skolens praksis kan
bare festes der hvor slik sammenheng konkret skapes. Det er rimelig
å anta at
kommende læreres arbeid med pedagogikktekster, er et av de
viktigste
møtestedene i så måte. Tekstforskning kan her bidra
med detaljerte beskrivelser
av hvordan pedagogisk teoriformidling veileder lærerstudenter i
bruken av
begrepsmessige redskaper for å forstå og utforme
undervisningspraksis. Dersom
vi i motsetning til Telhaug antar at leserne gjør og
forstår iallfall noe av det
disse tekstene legger opp til at de skal gjøre og forstå[i],
så kan vi i neste omgang med en viss plausibilitet også
anta at den aktuelle
formen for pedagogikk har en viss effekt på skolens praksis.
Jeg har
valgt ut en lærebok i pedagogisk teori som er relativt mye brukt
ved landets
lærerutdanninger, som legger vekt på å formidle bredt
fra anerkjent pedagogisk
forskning og teoriutvikling, og som har et klart praktisk og refleksivt
siktemål. Valget har falt på den 450 sider lange
1999-utgaven av Gunn Imsens Lærerens verden –
Innføring i generell
didaktikk, som utkom første gang i 1997.
Med
støtte fra Norsk faglitterær forfatter- og
oversetterforening har jeg undersøkt
denne boka med sikte på å få et grep om (denne)
pedagogikkens forhold til
lesning som læremiddel. Det er her ikke det lille denne boka
konkret sier om
bruk av skriftlige tekster som trengte en undersøkelse.
Formålet var ikke å
finne ut hvordan lærerstudenten i første omgang
forstår Imsens bok, men hva
lærerstudenten i andre omgang forstår med
Imsens bok[ii].
Bokas
omfang impliserer i utgangspunktet en stram presentasjon av funn fra
analysen.
Ettersom jeg ønsker å bidra til videre tekstanalyse av
pedagogisk
meningsskaping, vil jeg imidlertid bruke en del plass her på
å vise analyser.
Artikkelen er dermed tekstforskning på to måter: (1)
tekstanalyse av pedagogikk
for (2) å finne ut av pedagogikkens forhold til tekster.
Leserens
dobbeltrolle i Lærerens
verden
Det vi kan ta som utgangspunkt, er at Imsens bok er ikonisk. Den ligner praksisen den anbefaler. Den er et
eksemplifiserende eksempel til etterfølgelse. Denne dobbeltheten
skapes
allerede i første avsnitt. Her introduserer Imsen begrepet
«didaktikk» for sine lesere, lærerstudentene, gjennom en
skildring av
et tidligere forelesningsforsøk på det samme. Det viste
seg den gangen at de
tilsynelatende uvitende studentene hennes egentlig visste noe om hva
didaktikk
var, men at de på spørsmål holdt inne med det de
visste, kanskje fordi de
trodde «at det fantes bare ett riktig svar».
Studentene
vurderes her på en svært reflektert pedagogisk måte
av forfatter og foreleser
Imsen som også tar i betraktning deres frykt for å snakke i
forsamlinger samt
tilskriver det nølende svaret de til slutt likevel gir, deres
finfølelse
overfor en lærer som står fast. Nettopp derfor kan vi si at
Imsens bok ikke
henvender seg til studentene som lærerstudenter, men henvender
seg til dem som
om de var skoleelever. Det er utvilsomt et godt pedagogisk grep å
blande lærer-
og elevrollen på denne måten. Imsen får slik ikke
bare gitt lærerstudentene
kunnskaper, begreper og gode råd, men aktiviserer også
deres refleksjon over
seg selv som tidligere eller tenkte elever og involverer dem i et
undervisningsopplegg på begge sider av kateteret. Læreren
oppfordres ikke bare
til å sette seg i elevens sted; han blir satt i elevens sted.
Oppmerksomhet
rundt denne tekststrategien kan hjelpe oss å få fatt i hva
«det
pedagogiske» impliserer i forhold til lesning. Svarene på dette
blir vi i
likhet med lærerstudenten ikke henvist til å søke i
hva teksten eksplisitt
anfører om elev og lærer. Vi kan i tillegg forsøke
å tolke det som sies om
læreren som gjeldende også eleven og vice versa. Vi er ikke
henvist til å lytte
til lmsen, men oppmuntres til også å få mening ut av
å se på hva hun gjør.
Dette er en måte å komme fra pedagogikk som teori til
pedagogikk som praksis
eller kultur og derunder forholdet til tekster.
Når for
eksempel lmsen lenger ned på siden sier at hennes bok handler om
å gripe
praksis med ord, men legger til at «egentlig går det ikke an
å formidle
praksissituasjoner i ei bok» fordi praksis er «mangfoldig og fylt av
utallige hendelser samtidig,» mens «i ei bok er virkeligheten
innestengt i en språklig form», da blir ikke dette bare et utsagn
til
lærere om pedagogikkens begrensninger. Lærerstudenten
hører ikke dette bare som
lærerstudent, men også som skoleelev: Takket være
leserens dobbeltrolle i en
bok som er undervisning like mye som
den er om undervisning, blir ikke
bare undervisningspraksis, men også det som eleven skal eller
ønsker å lære,
altfor rikholdig til å rommes i bøker.
Bokas
egen dobbeltrolle får her preg av rollekonflikt: en boks advarsel
mot å
forvente for mye av bøker. Denne konflikten løses
på åpningssidene gjennom som
nevnt å ta inn i den skriftlige teksten den rikere eller
virkeligere konteksten
som mer pedagogiske ikke-skriftlige formidlingsformer inkluderer. Vi
får en
boks selvbevisste forsøk på å ikke være bare
bok – og pedagogikk som nettopp
noe annet enn skriftlige tekster – både som vitenskap og praksis.
Det er
ellers ikke bare den første siden som etablerer dette
perspektivet som vi skal
anlegge på boka til Imsen. Dersom vi ser på resten av
førstekapitlet finner vi
overskrifter som «Røykende lærere og tyggende elever»; vi
finner en
passasje om å være «ny på skolen», en rolle vi
forventer å finne
elever i, men som vi her finner nye lærere i – lærere
som «tester
skolekoden»; vi finner også flere historier som setter vekselvis
elever og
lærere i et problematisk forhold til skoleregimet. Boka etablerer
slik en parallell
mellom elev og lærer, samtidig som den fortsetter med å
være forbilledlig
pedagogikk først og fremst gjennom å fortelle en rekke med
historier som vi nå
skal se nærmere på.
Paradigmatiske
historier
Innføringsbøkers eksempler er gjerne paradigmatiske.
De viser en vitenskaps forklaringskraft og nytte for nye studenter
på en måte
som ikke forutsetter store forhåndskunnskaper. De tilbyr en
profesjonsidentitet, og de samme mønsterdannende historiene
gjenfinnes gjerne i
et større antall lærebøker. Dette er med andre ord
historier leseren nettopp
ikke bare skal forstå, men forstå noe med.
En mattetime
Den første historien(Imsen 1999:14-15), er ganske
riktig hentet fra en
annen lærebok i faget. Det dreier seg om en mattetime hvor
rasjonale og
irrasjonale tall presenteres av en svært engasjert, krevende og
akademisk
innstilt lærer som blant annet gir elevene «beskjed om å
bruke boka hvis
de ikke skjønner». Forfatteren av observasjonen, Jon Frode
Blichfeldt,
skildrer inngående elevenes reaksjoner: hoderisting,
spørrende uttrykk,
skuldertrekk og «blanke» ansikter. Mot slutten av timen begynner det
likevel «å gå et lys opp for enkelte».
Imsen
sa som vi husker at: «I ei bok er virkeligheten innestengt i en
språklig
form.» Hun legger til: «dessuten i en filtrert (min
uth.) og tolket versjon av forfatteren». Dette
er et velkjent program for kritisk for ikke å si mistenksom
lesning. Imsen tror
imidlertid likevel at en «livlig språklig beskrivelse» kan gi et
«brukbart bilde av noen hovedtrekk i et hendelsesforløp».
Imsens
filter er her en god metafor for kritisk tekstanalyse. Filteret sier at
en
beskrivelse av virkeligheten er forskjellig fra virkeligheten selv. Det
sier
imidlertid også andre metaforer fra kritisk tekstforskning, for
eksempel den
velkjente konstruksjonen. Den har
imidlertid, i motsetning til filteret, den ulempe at den ikke slipper
noe
virkelighet gjennom som vi kritisk kan sammenholde med tekstene.
Når det
kommer til mattetimen vår skal vi se at mye slipper gjennom selv
om den har
gått gjennom tre pedagogiske filtre: Blichfeldts språklige
framstilling, hans
krasse kommentarer, og til sist Imsens behandling. Det første
filtret velger ut
elementer, først og fremst mimikk, men også et par direkte
sitater, som skal
vise mattetimen som mislykket.[iii]
At det første filteret her slipper gjennom ting uavhengig av det
ærend
forfatteren måtte være ute i, viser seg deretter i det
andre filteret,
Blichfeldts konklusjon: Underveis har han sagt at mattelæreren
snakket over
hodet på elevene, men aha-opplevelsene til noen av elevene har
tross alt
sluppet gjennom. Han framstiller riktignok den dominerende
undervisningen som
en forstyrrelse. Den delvise suksessen står imidlertid igjen, og
den litt
overraskende konklusjonen blir at den mislykkede timen likevel ikke var
lang nok.
Det er
først etter å ha passert Imsen eget tredje filter
mattetimen får paradigmatisk
status. Først sier hun at observasjonen «egentlig ikke trenger
noen
nærmere forklaring». Så sier hun likevel:
«Elevene
er medgjørlige, men oppgitt. De få tegnene som er til
protest, er nokså
forsiktige. Signalene er der, blanke ansikter, forsiktige
slengbemerkninger,
men læreren oppfatter dem ikke.»
I den boka Imsen henter mattetimen fra, har den fortsatt
en omstridt
pedagogisk status. Hos Imsen er den derimot et entydig eksempel
på den
pedagogiske refleksjonens påvisning av faglighetens
utilstrekkelighet.
Dette
skjer på flere måter bare i det lille sitatet. Blichfeldts
negative vurdering
brukes som grunnlag for en fortsatt negativ, men likevel ganske
annerledes konklusjon..
Han tolket mimikken som uttrykk for en viss oppgitthet. Til og med
denne
tolkningen kan vi lesere takket være at et svært grovt
filter slipper gjennom
både kroppsspråk og direkte sitater, fullføre sammen
med observatøren – eller
skille lag med ham på. Det er risiko som på denne
måten gir troverdighet, men
risikoen kan også kontrolleres eller fjernes på f.eks.
følgende måte:
Underveis
i det som Imsen presenterer som (og som dermed leses som[iv])
bare en utdyping, legges noe nytt til, nemlig elevprotester.
Observatøren
nevner ingen protest, verken åpen eller undertrykt. Det som hos
Imsen er blitt
til «slengbemerkninger» er et halvhøyt hvisket: «Er det for
no’a?» Denne vesle bemerkningen kan imidlertid bare vanskelig tolkes
fornærmelig. At læreren ikke oppfatter disse signalene, er
for øvrig også lagt
til av Imsen.
Det er
også påstanden om at den nivåforskjell som
observatøren klager over, har noe å
gjøre med vanskelig språk. Observatøren sier ikke
noe mer enn at lærestoffet er
vanskelig og at eleven trenger å få arbeide rolig på
egen hånd. Imsen derimot
sier:
Læreren
har et språk som er tydelig preget av hennes faglige bakgrunn
(«ta
stilling til» en matematisk formulering), men hun «oversetter»
den ikke til ord som tar elevene med i noen dialog.
I observatørens framstilling er det ingenting som
tyder på at elevene
ikke forstår hva som ligger i det å ta stilling til noe.
Problemet er i følge
ham å få anledning til å gjøre det. Han
etterlyser ikke noen dialog. Uttrykket
om tall, at de «går opp,» er faktisk felles for det matematiske
språket og den nevnte aha-opplevelsen.
Når det
gjelder den nevnte noe overraskende konklusjonen fra
observatøren om at den
dårlige timen likevel var for kort, så gis også den
en annen tolkning av Imsen.
Hos Imsen nevnes nemlig ikke elevenes begynnende suksess. Inndelingen i
45
minutters økter, anføres i stedet som et generelt
eksempel på hva vi kan
gjenkjenne som sosialkonstruksjonismens naturaliseringstese: at noen
ting er
«så vanlig at vi knapt klarer å forestille oss noe annet».
Dette er
en vanlig vitenskapsretorisk figur som framstiller en eller annen
undersøkt
praksis som ubevisst eller ubegrunnet, og dermed som trengende til en
eller
annen form for profesjonell hjelp (Derksen 1997). At faglæreren
som nevnt ikke
ser signalene virker i samme retning.
En
naturfagstime
Den neste historien er Imsens egen observasjon fra et
fysikkforsøk i en
naturfagstime (1999:16-18). Observasjonen er sterkt forkortet, og er
helt åpent
ment å understøtte et poeng, nemlig hva Imsen kaller
«skolens
hegemoni». Igjen gjelder det imidlertid at jo mer konkrete beskrivelser
man bruker i en evaluering, jo større er mulighetene til å
opponere mot
evalueringen – og jo større kan behovet for å
kontrollere lesningen bli. Det
første filteret, Imsens observasjon, slipper som i forrige
tilfelle mye
gjennom. Det dreier seg om et vannkokingseksperiment, og det går
klart fram at
elevene stoler på at læreren er den rette til å gi
dem ny kunnskap og til å
bekrefte at de har forstått. Dette topper seg da to «meget
dyktige»
elever bare oppnår 95 grader på termometeret enda vannet
fosskoker, og
utbryter: «Koker det nå, lærer?»
Dette
kan jo definitivt synes å understreke meget sterkt og elegant
Imsens poeng om
at elever i en «vitenskapelig» og «opphøyet» setting kan bli
usikre og uselvstendige i forhold til ting de på hjemmebane
behersker godt:
«Disse
to elevene er redde for at det å ikke oppnå 100 grader
på termometeret, betyr
at de ikke har «fått det til». Det faller dem ikke inn at det kan
være termometeret som er unøyaktig. Forestillingen om at
det fins et «rett
svar» i forhold til karakterene får dem til å koble ut all
sunn fornuft og
tidligere erfaring. Kunnskapen er innestengt på naturfagsrommet.»
Det er likevel mulig å tolke historien annerledes.
For det første fins
det faktisk bare ett riktig svar i forhold til noe slikt som et
vannkokingseksperiment. Det er også usannsynlig at elevene
frykter
karakternedsettelse på grunn av at vannet deres ikke vil koke,
så lenge de vet
at de har fulgt prosedyrene. Lærerens skriftlige registrering vil
i et slikt
tilfelle ha som viktigste funksjon å skape nettopp en fremmed og
ny setting i
forhold til et hverdagsfenomen. Og i et slikt vitenskapelig
perspektiver er det
ikke et problem at sunn fornuft settes til side. Det er jo ikke noe
pedagogisk
poeng å få elevene til å oppleve vannkoking på
en hverdagslig måte. At elever
er svært uselvstendige, er et velkjent problem, men ikke alltid.
«Uselvstendighet» kan også kalles «åpenhet». Å
spørre
hvorvidt boblende vann koker, kan selvsagt oppfattes som en overdrevet
villighet til å sette egne erfaringer til side for å ta inn
ny kunnskap, men
slik villighet er ellers ikke bare uproduktiv.
Dersom
vi ser nøyere på de to flinke elevenes
spørsmål, er det heller ikke sikkert at
dette egentlig er et spørsmål om hvorvidt det koker. Det
kan være en høflig
antydning om at det er noe galt med termometret, eller et entusiastisk
utrop
over det åpenbare og dermed vitenskapelige interessante avviket
mellom empiri
og hypotese. Jeg er for egen del fortsatt ofte usikker på akkurat
når vann
koker. Når det gjelder forholdet til skriftlig tekst, kan vi ta
med oss Imsen
frykt for «innestengt kunnskap».
En
samfunnsfagslærer
Den tredje historien (Imsen 1999:18-21) er endelig en
solskinnshistorie,
hentet fra en nå tjue år gammel utgave av herværende
tidskrift. Det er en
lengre beskrivelse av et undervisningsopplegg som aktiviserer elever
til selv å
forme samfunnsfaget. Læreren bryter med det «skolske» og
løfter både
innhold og arbeidsmåter i faget opp på et «metanivå».
Han lar elevene
selv definere faglige mål og oppgaver og sender dem ut av skolen
med
kassettopptaker. Den avsluttende prosjektpresentasjonen er imidlertid
katastrofalt dårlig, men til og med her i det man skulle tro var
nederlagets
time, klarer læreren å «spille ballen tilbake til klassen».
Det vi
møter på disse sidene er kort sagt en lærer som gir
elevene både mer aktive og
mer voksne roller enn det som er vanlig.
Det
springende punktet er imidlertid hvor aktive elevene selv faktisk viste
seg –
om de vokste på rollen – og her kan vi legge merke til at
historien er
unnvikende: Vi får vite at forslag «framkommer» uten at det sies
hvem
som kom med dem. Vi får høre om «drøfting» og
«stikkord»
fra drøftingen som «blir fastholdt» på tavla og
overført til plansje,
men vi får ikke vite hvem som drøfter, fastholder og
overfører.
En
nøyere tekstlig aktøranalyse viser elevene i en
overraskende passiv rolle
sammenlignet med de forrige historiene. Vi har for eksempel seks
direkte
sitater, hvorav fire av læreren, men ingen av elever. Heller ikke
på andre
måter individualiseres elever. De omtales som «elevene» eller
«klassen», i høyden som «noen» eller «grupper».
Men også som kollektiv handler de selv i liten grad. Det er
læreren som er
aktør, noe som kanskje sterkest kommer til uttrykk ved at hans
ytringer får hva
vi kan kalle perlokusjonær[v]
verdighet: «Den siste bemerkningen reduserer raskt tendensene til
tullprat.» Når det kommer til handlingene eller rettere sagt
responsene
fra elevene, kan vi også merke oss at de gjerne framkommer som
generelle
språkhandlinger, og da gjerne nominalisert. Dette gir oss
handlingene uten
innholdet og handlingsprodukter med eventuelle opplysninger om videre
behandling.
Mest
interessant her er utnyttingen av tvetydighet som retorisk ressurs. Det
er for
så vidt ikke problematisk at teksten ikke forteller oss noe om
hva elevene sier
og skriver all den tid poenget er at de for en gangs skyld ikke skriver
av, men
skriver og snakker om relativt selvdefinerte emner. Imidlertid
får vi likevel
opplysninger om timenes innhold på en annen måte. Teksten
domineres av en rekke
med noe mer konkrete spørsmål (nesten hver fjerde setning)
som viser oss hva
elevene arbeider med. Det tvetydige ligger i at det i de langt fleste
tilfellene ikke lar seg avgjøre hvorvidt disse er lærerens
eller elevenes
spørsmål. Ingen av spørsmålene må
tilskrives elevene, mens nesten alle, hele 14
spørsmål, kan tilskrives dem eller
læreren.
Aktivisering
og selvstendiggjøring impliserer selvsagt en i utgangspunktet
passiv rolle for
de som skal aktiviseres eller selvstendiggjøres. Sånn sett
er det ikke
overraskende at teksten også på et mer detaljert
språklig plan viser elevene
som nettopp passive og læreren som aktiv. Det spesielle med
teksten er at den
bare inneholder tvetydige og svake tegn på at aktiviseringen
etter hvert
faktisk gir resultater.
Dersom
vi går over til Imsen kommentarer, så fjernes denne
tvetydigheten her raskt i
og med at oppleggets svakhet isoleres til elevenes framføring.
Det tas for gitt
at det aktiviserende opplegget har gjort elevene aktive. Når det
igjen kommer
til skriftlige tekster, kan vi trass i det megetsigende utsagnet: «Men
læreren har ikke med seg lærebøker», likevel merke
oss at denne læreren
ikke avviser bruk av skriftlig tekst. Det er måten det kommer an
på, og
lærerens opplegg inkluderer her i så måte en aktiv
bruk av skriftlige kilder
som «materialtilfang».
Bøker
og andre tekster som steder hvor man kan finne ting eller
«informasjon» som man (allerede) leter etter, danner i Imsens bok
gjennomgående
et motbilde til den passive avlesing av
bøker assosiert med «flaskepåfyllingspedagogikk». Dette
polariserte
bildet av lesing kan for det første gjøre det vanskelig
å se at det neppe fins
noe slikt som passiv lesing (Vološinov 1929/73:73). For det
andre er blir det
vanskelig å se at skriftlig tekst som materialtilfang
impliserer en på mange måter ytre og ikke indre aktivitet
som dessuten gir boka
og lesing en begrenset rolle.[vi]
*
I de tre identitetsdannende historiene vi har
undersøkt figurerer lærebok
og skriving negativt. Mattelæreren ber elevene lese i
læreboka; både
naturfagslæreren og hans elever skriver flittig;
samfunnsfaglæreren derimot
møter uten lærebok. Virkeligheten eller begrepet om
virkelighet er imidlertid
viktigere. Allerede innledningen er som vi så opptatt av
virkeligheten som noe
annet enn bøker, og i alle de tre historiene tematiseres
virkeligheten på ulike
måter: Mattelæreren mangler føling med virkeligheten
(tar ikke signaler;
snakker over hodet på elevene); naturfagslæreren bidrar til
å stenge kunnskapen
inne (dvs. ute fra virkeligheten); samfunnsfagslæreren derimot
tar elevene med
ut i virkeligheten.
De tre
gjenværende historiene fortsetter på samme måte. Vi
møter en engelskelev som
foretar seg svært lite i timene, men desto mer i virkeligheten
utenfor skolen
hvor det å lære engelsk motiveres av musikken. På den
bakgrunnen konstrueres en
konflikt mellom skole- og ungdomskultur som heller ikke her ligger i
selve
historien. Den viser en elev som kunne deltatt i engelsktimene og da
deltatt
med utbytte, men som av unevnte årsaker ikke vil.
Den
femte historien er et kort utdrag fra en lærers dagbok hvor
vedkommende klager
over at administrasjonen legger hindringer i veien for hans gjentatte
forsøk på
å vise enda en seksualopplysningsfilm for klassen. Også her
er virkeligheten
underliggende tema med sex og samliv som klart uttrykk for elevens
virkelighet
og en skole som motarbeider denne virkeligheten. Den siste historien er
allerede nevnt: Røykende lærere og tyggende elever. Den er
som nevnt med å
etablere leserens dobbeltrolle, men er også med på å
gjøre denne dobbeltrollen
tolkningsmessig produktiv:
«I
de fleste lærerkollegier fins det noen møteplagere som
alltid opponerer
åpenlyst mot skolekoden. Disse har også en viktig funksjon,
ikke fordi de
bidrar til forandring, men snarere det stikk motsatte» (Imsen 1999:26).
Dette sterke tilpasningsbudskapet er tvilsomt nok i seg
selv, men enda
mer så anvendt på elever, hvilket det som sagt er
svært nærliggende å gjøre.
Igjen er det virkelighet som tematiseres, igjen på en ny
måte.
Skriftlige
tekster og særlig boklesing står i utgangspunktet og i
følge konvensjonelle
oppfatninger i et visst motsetnings- eller avstandsforhold til
virkeligheten.
Et uproblematisert begrep om virkeligheten, vil derfor være
svært
meningsgivende i forhold til bruk av skriftlige tekster. Det har vi
sett
gjennom nærlesninger av Imsens tekst, nærlesninger som har
latt seg veilede av
bokas og leserens dobbeltrolle. I den siste kortere funnpresenterende
delen av
artikkelen skal vi fortsatt la oss veilede av denne dobbeltrollen, men
nå i
form av parallellen mellom måten skolebøker anbefales
brukt på, og den bruk
Imsens egen tekst legger opp til.
En slik
dobbeltrolle eller parallellitet som gir lignende forhold til tekster
over
flere kontekster av både grunnskole og lærerutdanning, kan
bare skyldes
grunnleggende forståelsesrammer med generell relevans for synet
på tekster og
lesning. Som allerede antydet er oppfatningen av hva virkelighet er, en
god
forklaringskandidat her.
Virkelighetsbegrepet
Skillet mellom deskriptiv og normativ pedagogikk, et
skille på
tekstsiden som samsvarer med skillet mellom virkelighet og
idealer/verdier/ikke-virkelighet, er tungt vektlagt hos Imsen. Den
såkalte
rammefaktorteorien støtter dette skillet ved å legge vekt
på virkelighetens
begrensninger vis a vis både pedagogiske idealer og
forskningsbasert
pedagogikks foreskriving av visse pedagogiske metoder. Pedagogiske
idealer
plasseres utenfor skolevirkeligheten og innføres ikke i modellen
som nettopp en
rammefaktor på lik linje med de «virkeligere» rammefaktorene. Vi
kan
se nærmere på et konkluderende avsnitt:
«Vi
har tidligere hevdet at det ikke er mulig å trekke slutninger om
hvordan
undervisningen bør være ut fra kunnskap om hvordan den
faktisk er. Det går
ingen vei fra er til bør, vi kan ikke forske oss fram til
målene og normene for
god undervisning. Ut fra det foregående kan en si at kunnskap om
den
pedagogiske virkeligheten er et viktig korrektiv og tilleggskunnskap
til de
normative refleksjonene» (1999:44).
Imsen fører her lærerstudentene inn i en av
de mest skrøpelige
konstruksjonene vi har laget oss, nemlig motsetningen mellom «er» og
«bør» – en distinksjon som riktignok har en slags intern
språklig-logisk gyldighet, men som allerede
hverdagsspråklig bruk framviser,
ikke som et skille mellom to forskjellige sfærer, men som en
relasjon mellom
forskjellige elementer i en og samme sfære. «Bør» fungerer
som
predikasjon like mye som preskripsjon og er erfaringsbasert i begge
tilfeller,
eller sagt enklere: «Bør» er virkelighetsbetinget. Det lar sitt
foregående «er» implisitt på samme måte som
«er»-utsagn lar
sitt kommende «bør» usagt.
Innenfor
filosofien sysler enkelte riktignok fortsatt med ubetingede
«bør» –
det «bør» som man, slik Imsen hevder, ikke kan ankomme fra
«er» – men dette ubetingede «bør» har også her en omstridt
status etter nynaturalistenes kritikk (Husted 1991). Det synet på
forholdet
mellom tekst og virkelighet som her legges til grunn som alternativ til
Imsens,
regner verdier og normer som en del av virkeligheten slik at man aldri
har noe
rent «er», men alltid et blandet er/bør som utgjør eneste
vei til nye
«bør» og «er».
Er/bør-skillet
er avgjørende for beskytte den virkelighetsstatus Imsen gir
skolen vis a vis
både beskrivelser og idealer: Beskrivelser forholder seg tross
alt til
virkeligheten med en mer eller mindre vellykket intensjon om å
avspeile den.
Det er ikke først og fremst på grunn av skriftlige
beskrivelsers begrensede
kapasitet eller delvise mislykkethet i så måte at de er
forskjellig fra
vikeligheten. På sitt beste kan boka representere iallfall deler
av
virkeligheten. Det er i stedet som klart objektiverte artefakter at
beskrivelser er skarpt atskilt fra virkeligheten. Det er imidlertid
ikke
idealer. Idealer forholder seg ikke på samme atskilte og
objektiverte måte til
den ønske-virkelighet de beskriver. Man finner idealer i
bøker, men man finner
dem også ute i verden.
En
grense mellom virkeligheten og bøkenes verden under ett
(deskriptivitet +
normativitet) ville derfor i beste fall vært svært diffus
slik den horisontale
linjen i figuren under viser. Den prekære grensen for
virkeligheten er den som
kan trekkes loddrett mot normativitetens virksomme
ønske-virkelighet.
Et alternativt syn på virkeligheten med helt andre
konsekvenser for
lesning er det semiotiske. Det regner eleven som alltid både
beskrivende og
idealiserende i en allerede beskrevet og idealisert tegnverden. Vi skal
komme
tilbeke til dette som alternativ etter først å ha sett
nærmere på hvilken rolle
lesning får i forhold til Imsens uformidlede virkelighet – en
virkelighet som
er en slags primær erfaringsvirkelighet i stedet for en
sekundær formidlet
virkelighet/ikke-virkelighet.
Lesning i en
uformidlet virkelighet
Med eleven plassert i og interessert i hva jeg har kalt
en uformidlet
virkelighet – en virkelighet skilt fra sine egne beskrivelser og
idealer – blir
bøker og andre skriftlige tekster mindre viktige. Med et slikt
virkelighetsbegrep vil bøkene utgjøre enten en annen
verden eller en avskygning
av den virkelige verden – elevens verden. Bøker blir
virkelighetsfjerne og
dermed til potensiell glede eller
plage for eleven. Det fins imidlertid som vi så i den nevnte
samfunnsfagklassen
en aktiv, på mange måter ikke-lesende måte å
forholde seg til bøker på – en
virkelighetsnær måte.
Denne
måten som vi skal se nærmere på i det
følgende, er den eneste som framstilles
positivt som et middel til læring hos Imsen. Elevene skal her
ikke åpne seg for
bøkene, men behandle dem som oppslagsverk. Med egendefinerte
eller til nød
skoledefinerte formål skal eleven hente i bøkene det de
trenger. Dette
måldefinerte forholdet til bøker bekreftes ikke bare av
Imsens spredte
anbefalinger for lærebokbruk, men også av de 15 punkter for
lærebokvurdering
hun presenterer. Kun et av disse punktene (Imsen 1999:295) sier noe som
helst
om hvordan teksten skal skrives.
6.
Språket i læreboka. […] Er det mange vanskelige ord i
den, og er språket
forankret i konkrete hendelser som elevene kan kjenne seg igjen i? Er
språket
«billedproduserende» i den forstand at det gir elevene levende
assosiasjoner, eller er ordbruken tørr, kjedelig og abstrakt?
Hvor kompakt er
framstillingen – er den tett og spekket med opplysninger, eller
er teksten rik på
ord, men fattig på opplysninger? […] Har språket et
personlig preg ved at det
kan skimtes en forfatter med personlig profil bakom teksten, eller er
den
anonymisert med mye bruk av «man» og substantiverte
språkkonstruksjoner?
De 14
andre punktene dreier seg om opplysningenes korrekthet, pensumsrelevans
og
formatet, helt ned til papirtypen. Dessuten ser vi at dette enslige
punktet om
skrivemåte faktisk dreier seg om å være minst mulig
bok: Det advares mot å
forlate elevens virkelighet. En såkalt personlig forfatterstemme
etterlyses
etter modell av samtalen. Og det som særmerker skriftlige tekster
framfor andre
kommunikasjonsmåter, nemlig abstrakt tenkning hjulpet av nettopp
substantiveringer[vii]
refses to ganger.Når det kommer til
kravet om billedproduksjon, så står ikke dette i noen
egentlig motsetning til
abstrakt tenkning dersom man med bilder mener kognitivt virksomme og
åpent
kommenterte metaforer (Lakoff 1993). I denne forståelsesrammen
skal imidlertid
billedproduksjon bidra til den type virkelighetsnærhet som vi
ikke primært
finner i bøker, men i visuelle formidlingsformer.
Det er
kort sagt ingenting om lesing som en aktiv måte å forholde
seg til verden på
eller i det minste en måte å komme seg ut i verden
på. Ingen ting om
argumentasjon, om at en god tekst bør la flere stemmer,
også elevens egne,
høres.[viii]
En god lærebok trenger her ikke å ha mer enn én
stemme. Det viktigste er at
denne ene stemmen, forfatterstemmen, er «nærværende».
Flerstemmighet
avvises langt på vei implisitt gjennom kravet i fjerde punkt om
en
«objektiv» og «balansert» omtale. Med flerstemmige tekster
ligger ikke balansen i objektiv omtale, men i et mangfold av subjektive
omtaler.
Det man
er opptatt av utenom formatet, er at bøkene er korrekte og
oppdaterte – som om
det skader elevens tenkning at det står Sovjetunionen i en god
bok. At man er
så opptatt av korrektheten, bekrefter boka som et sted hvor man
bare skal hente
opplysninger man trenger for selv å beskrive og vurdere
virkeligheten.
Lærerens
verden som modell for
skoletekster
Dette at boka primært skal inneholde oversiktlige
opplysninger om
virkeligheten – både de som elever ifølge
læreplaner bør få og de som de selv
kan ønske tilgang til under arbeid i og på deres egen
virkelighet, bekreftes
til en viss grad av den lesemåte Imsens egen tekst legger opp
til.
Et
semiotisk syn på virkeligheten legger vekt på lesing som en
måte å være i
verden på. Forskjellige tekster – eller én enkelt
flerstemmig tekst – gir her
forskjellige virkeligheter. Å lese er ikke virkelighetsfjernt
– tvert i mot.
Den libanesisk-australske kritikeren Ghassan Hage, uttrykker dette ved
å si at
virkelighet er et gradsspørsmål: Med en henvisning til
Hamlets være eller ikke
være, sier han at virkelighet tvert i mot er noe det enkelte
menneske kan ha
mer eller mindre av[ix].
Imsen
derimot er nøye med å påpeke at hun i bokform ikke
kan gi lærerstudenten en
slik tilgang til skolevirkeligheten. Hun kan i høyden hjelpe dem
til selv å
forholde seg til skolevirkeligheten ved gi dem visse begreper og
teorier. I den
grad teksten tilbyr noen virkelighetsglimt, er det for å
demonstrere bruken av
disse verktøyene. På samme måte vil også
gjerne skolebøker ha elever til selv å
beskrive og forholde seg til sin virkelighet, og er derfor
tilbakeholdne med
beskrivelser på en helt annen måte enn frivillig leste
faktabøker som i klar
motsetning til skolebøker renner over av virkelighet.
Virkeligheten skal verken
elev eller lærer pådyttes av bøker, men kun få
hjelp til selv å forholde seg
til.
Problemet
både for skolebøker og Imsens bok at den knappe
demonstrasjonen av redskaper,
nettopp gjennom sin knapphet og entydighet danner modell for
anvendelsen av
begrepene. En typisk skolebok inneholder gjerne noen korte beskrivelser
for
eksempel av en elevkonflikt og deretter presenteres noen
spørsmål eller
begreper, som for eksempel konfliktløsning, som skal hjelpe
eleven med å
forholde seg til lignende tilfeller på en god eller ny
måte. Oftest er både
framstillingen av eksemplet og den løsning eller perspektiv som
anvendes på det
entydig.
Lærebøker
er med andre ord ikke bare tilbakeholdne med en virkelighet de ikke
tiltror
bøkene evne til å formidle. Det lille som likevel
formidles har de samme bøker
ofte en entydig måte å forholde seg til på. Eleven
lærer én måte – i høyden én
feil måte og så én god måte.
Dersom
vi ser på de seks paradigmatiske historiene til Imsen igjen, ser
vi at dette
mønsteret også gjelder dem. Vi så gjennom
nærlesning av tre av dem at de
brokker med virkelighet som slapp igjennom de pedagogiske filtrene,
alle sammen
kunne tolkes på andre måter enn de entydige måtene
Imsen konkluderte med. De
kunne til og med tolkes annerledes ved hjelp av de samme redskaper
Imsen
anvendte på en entydig måte. Vi kan si at denne entydige
måten karakteriseres
ved at en forfatter viser leserne
sine noe. Imsen er imidlertid ikke autoritær. Hun ber elevene
hente fram sine
egne skolebilder og åpner for at de på sin side kan vise
fram noe annet enn det
Imsens viser fram. Det hun derimot ikke åpner for er at
også hennes bilder
kunne vist noe annet.
Det gjør
i alminnelighet heller ikke skolebøker. Der kan dette muligens
forsvares med at
flertydige[x]
tekster er for vanskelig for elevene. Det kan imidlertid ikke
anføres om
lærerstudenter. Den doble lesningen av Imsen bok som både
pedagogikk og som om
pedagogikk, antyder dermed at pedagogikkens og dermed til en viss grad
også
skolens forhold til lesning skades av et mer eller mindre vagt
oppfattet
virkelighetsbegrep som ikke lenger er holdbart.
Pedagogikk
blir i Imsens formidling på mange måter et alternativ til
lesning. Samtidig
innrømmes det at skolen stadig for en stor del dreier seg om
lesing (1999:294).
Lesning er de facto den viktigste læringsaktiviteten i både
skole og samfunn.
Tanken med denne artikkelen er at pedagogikken ikke bare bør
beklage og supplere
denne læringsaktiviteten, men utvikle den.
Litteraturliste
Derksen,
Maarten (1997): «Are we not experimenting then? The rhetorical
demarcation of
psychology and common sense». Theory
& Psychology, 7(4): 435-456.
Frandsen,
Finn (2000): Umberto Eco og semiotikken.
Aarhus Universitetsforlag.
Halliday, M.A.K.,
Christian M.I.M. Matthiessen (2004) An Introduction to
Functional Grammar, 3
utg. Arnold, London.
Husted,
Jørgen (1982): «Hare: Moralens sprog», i Paul Lübcke (red) Vor Tids Filosofi – Videnskab og sprog.
Politikens Forlag, København.
Imsen,
Gunn (1999): Lærerens verden –
Innføring
i generell didaktikk. 2. utg. Universitetsforlaget, Oslo.
Lakoff, George
(1993): “The contemporary theory of
metaphor”. I:
Andrew Ortony (red.) Metaphor and thought.
2. utg., Cambridge.
Lotman, Yuri M.
(1990) Universe of the Mind
– A Semiotic Theory of Culture. Tauris.
Martin, J.R.,
David Rose (2003): Working
with Discourse – Meaning beyond the clause. Continuum, London.
Skarpenes,
Ove (2004): Kunnskapens legitimering – En
studie av to reformer og tre fag i videregående skole.
Avhandling for dr.
polit-graden, Sosiologisk institutt, Universitetet i Bergen.
Telhaug,
lars Oftedal (2004): Kunnskapsløftet – Ny
eller gammel skole? Cappelen Akademisk Forlag, Oslo.
Tønnesson,
Johan (2001): Vitenskapens stemmer.
Skrifter fra prosjektmiljøet Norsk Sakprosa, Oslo.
Vološinov,
V.N. (1929/73) Marxism and
the Philosophy of Language. HarvardUniversity
Press.
[i] Resepsjonsforskning forbindes med intensive eller
ekstensive
leserundersøkelser, men dette representerer bare en type
resepsjonsforskning:
den eksterne. Den interne
resepsjonsforskningen bygger på
at «teksten så at sige selv [programmerer] sin læsning»
(Frandsen
2000:93).
[ii] Denne forskjellen tilsvarer det skillet den russiske
semiotikeren
Yuri M. Lotman (1990:30) gjør mellom tekst som budskap og tekst
som kode.
[iii] I følge Martin/Rose (2003:27) balanserer en slik
evalueringsform
meget fint på grensen mellom å være direkte eller
implisitt. Det viktigste er
imidlertid at denne språklige formen tilbakefører
(projects) evalueringen til
elevene i stedet for til forfatteren..
[iv] Systemisk-funksjonell lingvistikk (SFL) beskriver
kompleksiteten i
både indirekte og direkte setningsrelasjoner, og innrømmer
vanskeligheten av å
skille mellom forskjellige typer (Halliday 2004:423). Man har likevel
ikke vært
opptatt av setningsrelasjoner som retorisk ressurs – som
når Imsen her
annonserer utdyping (elaboration – exposition), men i realiteten
i stedet
legger til noe nytt (extension – addition).
[v] Perlokusjon er et kjent begrep fra talehandlingsteori
som betegner
talehandlingers virkninger. Innenfor SFL foretrekker man i stedet
å snakke om
relasjonelle metaforer, og i dette tilfellet med bemerkningen ser vi
hvor
avgjørende det er at talehandlinger kan nominaliseres, eller som
Halliday(2004:441) sier: «although
projections
[tanker, ytringer] cannot participate in processes other than those of
consciousness, the names of projections can.»
[vi] Aktiv/passiv er et svært viktig
evalueringskriterium for
pedagogikken. Dersom vi ser på Dewey i Imsen framstilling
(1999:71), ser vi at
aktiv forbeholdes ytre aktiviteter, og at et begrep om mental aktivitet
dessverre mangler.
[vii] Innenfor systemisk-funksjonell lingvistikk har man vist
at
nominaliseringer har mindre å gjøre med «substantivsjuke»
enn med
utvidede muligheter for særlig abstrakt meningsskaping.
[viii] I Norge er det særlig Johan L. Tønneson
som har argumentert for
flerstemmighet også i sakprosasjangere. Se f.eks.
Tønnesson 2001:60.
[ix] Ghassan Hage i forelesning 17. juli 2005, Sydney.
[x] Flertydig bør ikke forstås som tvetydig,
en forskjell som
riktignok i følge Tønnesson (2004) er ubetydelig på
norsk. Han foreslår heller
å skjelne mellom produktiv og kontraproduktiv flertydighet, og
sistnevnte bør
selvsagt unngås i bøker.