Hjemme/Home Om Dictum/About Dictum Redaksjon/Editors For bidragsytere/For contributors Arkiv/Archive |
|
PDF VERSJON OM DØD OG VERDIGHET – MAR ADENTRO/ HAVET INNENFOR Padre Francisco:
«Frihet uten liv er ikke frihet.» Ramón Sampedro:
«Et liv uten frihet er ikke et liv.» FILMANMELDELSE AV HVA
ER ET VERDIG LIV? Og hvem har rett til å bestemme hva det er?
Alejandro
Amenábars film «Mar adentro» (norsk tittel: «Havet
innenfor») reiser disse spørsmålene ut fra skildringen,
basert på en
virkelig historie, av livet til Ramón Sampedro som 25 år
gammel ble lam fra
halsen og ned etter å ha stupt på grunt vann. Fra sengen
kjempet han i 30 år i
rettssystemet for retten til å dø med venners hjelp, idet
han var ute av stand
til å ta sitt eget liv. «Å leve er en rettighet, ikke en
plikt», er
ståstedet han kjempet for å få igjennom. Han tapte
imidlertid rettssaken, og dermed
retten til å dø ved hjelp av aktiv dødshjelp
på lovlig vis. I 1998 døde han med
venners hjelp i en prosess der hver bidro med så lite at ingen av
de involverte
kunne tiltales for drap. Dermed vant han det han så som en kamp
for
menneskeverdet for seg selv, men uten å oppnå en
prinsipiell juridisk seier. TIL
Å
VÆRE EN FILM som tematiserer aktiv dødshjelp, er dette en
overraskende
humørfylt skildring. Hovedpersonen fungerer, paradoksalt nok,
som en kraftkilde
for menneskene som omgir ham – broren, og brorens kone og
sønn som han bor oss
og som tar seg av ham, advokaten Julia som fører saken hans og
som selv har en
kronisk, degenererende lidelse og den arbeidsledige alenemoren Rosa,
som bor i
landsbyen og som til slutt hjelper ham å få i stand sin
egen død. Samspillet
mellom personene er skildret med mange nyanser. Selv Ramón
Sampedros nærmeste
støttespillere ønsker å gi ham lyst til å
leve, snarere enn å assistere ham i å
ta sitt eget liv, og har vanskelig for å akseptere hans
beslutning. Til slutt
gjør noen det, andre ikke. På et tidspunkt blir
Ramón oppsøkt av en prest som
selv er lam fra halsen og ned og som vil overbevise ham om at livet kan
være
verdifullt også uten at en kan bevege seg, og at en vurdering av
dets verdi
ikke er opp til en selv. Presten kommer ikke opp trappen med
rullestolen sin,
og diskusjonen to imellom foregår først formidlet av en
storøyd, ung gutt som
løper opp og ned trappen, deretter ved at de to debattantene
roper til
hverandre. Sampedro argumenterer godt for sin sak, og presten må
forlate huset
med uforrettet sak. Scenen utgjør et høydepunkt i filmen,
og eksemplifiserer
også et gjennomgående trekk ved den, idet den er
humoristisk uten at alvoret
dermed går tapt. Det hele er gjennomført med en
sensitivitet som gjør at det også
kan spøkes med svært triste temaer uten at det blir platt,
og uten at
hovedpersonens ståsted noen gang tapes av syne. JAVIER
BARDEM, som spiller hovedpersonen, bærer mye av filmen med sitt
uttrykksfulle
ansikt og nyanserte, lavmælte spill. Han skildrer Sampedro med en
sjarm og et
vidd som tiltrekker mennesker, samtidig som han setter dem på
prøve, og presser
dem til å se alvoret i hans intensjoner. Julia, advokaten, og
hovedpersonen
utvikler en dyp forståelse for og kjærlighet til hverandre.
Hun oppdager
diktene han har skrevet, men pennen holdt i munnen, og insisterer
på å få dem
publisert. Hun lover ham også at den dagen det første
trykte eksemplaret av
boken foreligger, skal hun ta hans liv og deretter sitt eget.
Imidlertid
ombestemmer hun seg, og sender ham boken i posten uten å se ham
igjen. Mens
Ramón Sampedro velger assistert selvmord, velger advokaten Julia
å imøtegå en
langsom fysisk og mental oppløsningsprosess, som involverer
lammelser og
hukommelsestap. Klarer vi å akseptere begges valg? Filmen er
herved anbefalt.
Copyright©2005 Dictum.no ISSN 1504-5307 |