Hjemme/Home Om Dictum/About Dictum Redaksjon/Editors For bidragsytere/For contributors Arkiv/Archive |
|
PDF VERSION
Omfordeling og
anerkjennelse – et kritisk blikk på debatten
mellom Nancy Fraser og Axel Honneth
AV PETTER NAFSTAD Professor
i filosofi, dekan
ved SV-fakultetet, Universitetet i Tromsø Termen
«anerkjennelse»
dukker ofte opp i den politiske
teorilitteraturen. Ofte antas den å betegne noe som dels er
berettiget, men
dels står i et problematisk forhold til visse måter å
forstå
«rettferdighet» på. Nancy Fraser oppfatter den politiske bruken
av
«anerkjennelse» som et nytt element, et tilskudd til den
politisk-teoretiske diskusjonen. Boka Redistribution or Recognition
(Verso 2003) framstår som hennes respons på dette og Axel
Honneths kritikk av
denne responsen. Med det har jeg påpekt tre ting: 1. Det er Fraser som spiller
førstefiolin i boka, det er hun som legger
fram en teori som så blir kritisert av Honneth. 2. Temaet
er
«rettferdighet» (justice). 3. Det er en påstand
fra Fraser om at det er brakt inn et nytt element i
rettferdighetsdiskusjonen.
Det
politiske anerkjennelsesbegrepet som Fraser forholder seg til er i stor
grad det som blir drøftet av Charles Taylor («The Politics of
Recognition» i Amy Gutmann (ed.) Multiculturalism, Princeton
University Press, 1994). Taylors poeng kan oppsummeres på denne
måten: 1. En rekke moderne
politiske krav er krav om anerkjennelse. Slike krav
er knyttet til en oppfatning om at man representerer en sosial gruppe,
at denne
gruppa står for bestemte verdier, at disse verdiene er en viktig
del av gruppas
identitet og at andre burde akseptere berettigelsen av disse verdiene. 2. Slike krav er et produkt
av moderniteten. De er knyttet til
moderniteten gjennom to etiske idealer som er spesifikt moderne: a. Verdighetsidealet har
erstattet æresidealet (tradisjonelle sosiale
hierarkier har kollapset). b. Framveksten av
autentisitetsidealet.
Hos
Nancy Fraser har
begrepet «anerkjennelse» dypere
sosialhistoriske røtter enn de som trekker næring fra
modernitetens
verdighetsideal. Rent analytisk kan det, ifølge henne, knyttes
til begrepet om
«status», det vil si et bestemt prinsipp for sosialt hierarki. Med
«statushierarkiske samfunn» menes her: Samfunn der
institusjonaliserte kulturelle verdimønstre nekter noen
medlemmer den
anerkjennelsen de trenger for å være fulle deltakere i den
sosiale
interaksjonen. (jf. s. 49). En
idealtype for slike samfunn vil være arkaiske samfunn der
slektskapsroller og
statusroller direkte omsettes til økonomiske roller. Manglende
anerkjennelse
innebærer direkte manglende goder.
Ideen
om at anerkjennelse er knyttet til statushierarkiske samfunn impliserer
ikke
noen påstand om måten førmoderne sosiale former
overlever på i moderne samfunn.
Det dreier seg om et rent analytisk grep. Den skal si noe om hvilke
grunnleggende strukturelle trekk som vil kjennetegne et samfunn der
anerkjennelse styrer sentrale sosiale prosesser, altså hvilken
modell av
samfunn som ligger til grunn for anvendelsen av «anerkjennelse» som
en fundamental sosial kategori. som
historisk sosial form bygger statushierarkiske samfunn på en
rekke forhold som er forskjellige fra grunnleggende strukturelle
egenskaper ved
moderne samfunn. Fraser trekker fram slike
forhold i statushierarkiske samfunn: 1. De var klart avgrensede
geografisk og kulturelt. 2. De var institusjonelt
underordnet ett system, slektskap. 3. De var etisk monistiske. 4. De hadde en kulturell
orden uten alternativer eller konkurranse. 5. De hadde et sosial
legitimt hierarki 6. Moderne samfunn er
derimot pluralistiske, hybride og deres sosiale og
kulturelle orden blir kontinuerlig problematisert (Jf. s. 55). Omfordeling Begrepet
om omfordeling
refererer rett og slett til
distribusjonen av materielle ressurser. Det er i og for seg ikke
særlig
vanskelig å overbevise noen om at rettferdighetsbetraktninger er
relevante for
fordelingsspørsmål. Hvis de ikke er relevante i slike
spørsmål, kan man spørre
om det overhodet finnes spørsmål der de er relevante.
Spørsmålene dukker først
opp når det gjelder rettferdighet og anerkjennelse. Før vi
går inn på det, skal
vi utdype Frasers begrepspar på denne måten:
Utdyping: Om vi har en idealtype der
status bestemmer materiell velferd, kunne vi
tenke oss en komplementær idealtype på motpolen som var
slik at markedssuksess
alene bestemmer sosial status. Vi tenker oss en idealtype som er et
gjennomført
markedssamfunn der den økonomiske strukturen direkte dikterer
kulturell verdi.
Manglende goder impliserer manglende anerkjennelse. Vi får dermed
to tenkte ytterpunkter
på et spektrum. 1. Urettferdighet grunnet i den
politisk-økonomiske strukturen
(omfordeling som botemiddel). Et standardeksempel vil være
klasse, slik Marx
forstår det. 2. Urettferdighet grunnet i samfunnets statusorden.
Standardeksempel her vil være seksuelle minoriteter. Mottrekket
er
anerkjennelse. Mellom de to
ytterpunktene finner vi todimensjonalt underordnede grupper (for
eksempel kjønn
og rase). Også «klasse» har imidlertid en todimensjonal karakter.
I
praksis har alle virkelige underordningsakser en form for
todimensjonalitet. Deltakelse»
som sentral kategori i
politisk teori
går tilbake
til Aristoteles. Vi skal ta et kort sideblikk på Aristoteles for
å illustrere
denne tradisjonens tenkemåte omkring denne termen. Aristoteles
har en teori om
at visse egenskaper som ulike individer har gjør dem
tilbøyelige til å nære
bestemte ambisjoner om politisk deltakelse. Noen egenskaper disponerer
for
ønsker om mer omfattende deltakelse enn det andre egenskaper
gjør. I tillegg
mener Aristoteles at visse egenskaper også legitimerer
visse politiske
krav. Dette ender i en oppfatning om forholdet mellom politisk
relevante
egenskaper og nivåer i politisk deltakelse som ser omtrent slik
ut: Hos Aristoteles er
altså dette dels utgangspunkt for en slags
(deskriptiv) politisk sosiologi og dels en (normativ) teori om
rettferdighet. Hva angår
rettferdighet,
kan man merke seg to forhold: 1. Det finnes ulike
politiske krav (deltakerkrav) som ulike grupper
rimeligvis kan stille. 2. Det er et element av
«likhet» og «likebehandling»
som gjør politiske krav rettferdige. a. Det like skal behandles
likt. b. Det finnes et sett
likheter og ulikheter som er politisk relevante,
som gjør en forskjell med hensyn til berettigede krav om
deltakelse.
Tilbake til forholdet mellom
omfordeling, anerkjennelse og deltakelse. I
følge Fraser representerer omfordelingsspørsmål
forhold som angår de objektive
betingelsene for deltakelse, mens anerkjennelsesspørsmål
angår det hun kaller intersubjektive
betingelser for deltakelse. En
rettferdig sosial ordning er altså en ordning der alle har
mulighet til å
«delta som likemenn». Forhold som angår fordeling og
anerkjennelse er
rettferdige/urettferdige ut fra måten de bidrar til eller hindrer
dette. Med et
anerkjennelseskrav er det en gruppe med en antatt gruppeidentitet som
plasserer
seg på den politiske arenaen. Kravet angår anerkjennelse av
verdien av de
egenskapene som antas å utgjøre gruppas identitet. Dette
gruppekravet er
tilsynelatende i konflikt med det liberale prinsippet om at rettigheter
er noe
som tilkommer individer, ikke grupper. Frasers grep består her i
å
rettferdiggjøre gruppekrav i den grad de angår betingelser
som påvirker
mulighetene for deltakelse til de individene som utgjør gruppen.
Etter mitt syn
er dette den mest vellykkede delen av Frasers teorikonstruksjon. Spørsmål: Ut
fra dette mener
jeg at man kan stille disse kritiske
spørsmålene til Fraser: 1. Er det rimelig å
betrakte fordelingsspørsmål som rettferdighetsrelevante
bare for så vidt som de angår betingelser for deltakelse? 2. Er
anerkjennelsesspørsmål rettferdighetsrelevante? Eventuelt
hvordan?
På dette punktet er jeg i det store og hele enig med Fraser.
Når jeg likevel
presenterer det som et «kritisk» spørsmål så er det
fordi Fraser selv
oppfordrer til en kritisk gjennomtenkning av det. 3. Hva menes med
«deltakelse» i denne sammenhengen? Hva er det
alle har rettferdige krav om å delta i på lik linje med
alle andre? (Hvor på
«hva-aksen» skal grafen ligge?) Ad 1. Jeg
har rett og slett litt vanskelig for å
forstå at
fordelingsrettferdighet egentlig bare skal være instrumentell i
forhold til en
annen type rettferdighet. Jeg vil hevde at i det minste ett viktig
poeng med
velferd er velferd! Dersom man skal følge Fraser, må det
være slik at
rettferdighetsmål vil være irrelevante i
fordelingsspørsmål som er uten
konsekvenser for deltakelse. Dette er riktignok et forhold der det
finnes en
del nyanser. En ordning som oppleves som urettferdig vil også
være provoserende
og destabiliserende. Slik sett kan rettferdighet synes å
være et selvstendig
gode. Mitt poeng er imidlertid at når en fordelingsorden oppleves
som
urettferdig, så er det fordi det som fordeles oppleves som goder
(eller onder).
Man trenger ikke å rettferdiggjøre en måte å
fordele noe som oppleves som
likegyldig. Følgelig er det verdien av det som fordeles som
gjør at en
fordelingsorden underlegges et rettferdighetskrav. Ad 2 Det
temaet Fraser antakelig ser som sitt
viktigste bidrag
er drøftingen
av hvorvidt og på hvilken måte forhold som angår
anerkjennelse er
rettferdighetsrelevante. Og bidraget hennes her bør være
standardlesing for
alle som vil danne seg en mening om «anerkjennelse» som politisk
begrep. Ifølge Fraser må en slik mening forholde seg til
fire sentrale
spørsmål: a. Dreier anerkjennelse seg
om rettferdighet, eller er det et spørsmål
om selvrealisering? b. Er distributiv
rettferdighet og anerkjennelse to vesensmessig ulike
paradigmer, eller kan ett av dem innordnes under det andre? c. Hvordan kan vi skille
mellom berettigede og uberettigede krav om
anerkjennelse? d. Krever rettferdigheten
anerkjennelse for det som skiller eller det
som er fellesmenneskelig? Frasers egne svar på
disse spørsmålene er antydningsvis slik: a. Anerkjennelse er et
rettferdighetsspørsmål fordi det er urettferdig
at noen nektes full deltakelse i sosial interaksjon pga.
statussystemer, ikke
fordi det påfører psykisk skade knyttet til manglende
selvrealisering.
Betingelser for selvrealisering er altså ikke et selvstendig
rettferdighetsspørsmål. b. Den ene typen kan ikke
reduseres til den andre. (Honneth gjør, ifølge
Fraser denne feilen, den «kulturalistiske feilen»). c. Parity of participation
er standarden for anerkjennelseskravs
berettigelse. Krav må frambringe de intersubjektive betingelsene
for dette. De
må rettferdiggjøres deontologisk, uten referanse til
etiske vurderinger eller
selvrealisering. d. Det må
avgjøres i det enkelte tilfellet i forhold til betydningen for
parity of participation. Kjernen i Frasers budskap
her synes å være slik: Vi kan ta for gitt at
anerkjennelse oppleves som et gode for den som mottar den. Av det
følger det
ikke at noen har krav på det. Ingen har heller plikt til å
anerkjenne de
verdier som andre står for bare fordi den andre står for
dem og opplever dem
som en del av sin identitet. Det sentrale i Frasers budskap er at det
rettferdighetsrelevante i spørsmålet om anerkjennelse er
knyttet til måten
dette får konsekvenser for noe annet på. Dette andre er
deltakelse i samfunnslivet
på lik linje med andre. Hva dette mer presist innebærer
må, som nevnt, være
gjenstand for en separat diskurs. Ad 3 Det
er et problem med Frasers tekst at hun aldri presiserer eller
spesifiserer hva hun mener med deltakelse og hva deltakelse bør
omfatte. Jeg
forstår henne slik at deltakerbegrepet hennes er knyttet til det
politiske
begrepet om borgere (citizens), slik at det relevante begrepet om
deltakelse er
et begrep om noe borgere har rett til og/eller er forpliktet til i en
eller
annen forstand. Jeg tolker Frasers begrep om deltakelse som noe som
borgerne
har rett til. Sikring av borgernes like mulighet til å
anvende denne
retten er et spørsmål om å sikre en rettferdig
ordning. Fremdeles gjenstår
spørsmålet om hva alle har lik rett til å
delta i. Dersom det er riktig
å oppfatte deltakelse som et spørsmål om rettigheter
og mulighet til å anvende
disse, kan vi formulere dette spørsmålet ved hjelp av T.
H. Marshalls (Class,
Citizenship and Social Developement, 1965). Spørsmålet er
nå hvor på y-aksen det er rettferdig at alle skal delta
på
lik linje. Nå kommer en av mine
hovedinninnvendinger: Moderne rettferdighetsoppfatning (i alle fall i
velferdssamfunn) tilsier at den skal ligge langt oppe, innenfor social
rights.
Social rights dreier seg imidlertid i stor grad om
fordelingsspørsmål. Dermed
vil fordelingsspørsmål være spørsmål om
deltakelse (i velferdsgodene), ikke
forhold som dreier seg om betingelse for deltakelse. Det er i seg selv
rettferdig at alle har lik adgang til å delta i velferdsgodene
på ett eller
annet nivå.Det betyr selvsagt ikke at alle har rett til det samme
nivået av
materielle goder. Det betyr imidlertid at på ett eller annet
nivå i fordelingen
av materielle goder skifter fordelingsprinsippet fra et
rettferdighetsprinsipp
til et fordelingsprinsipp basert på ytelse, betaling, marked
eller hva man
måtte kalle det. Konklusjonen på dette
er at det finnes et viktig område der det ikke lar
seg gjøre å opprettholde et skille mellom deltakelse og
omfordeling. Kritikken fra Axel
Honneth Axel
Honneth reiser
en annen type innvendinger enn de som jeg har
reist ovenfor. Essensen av Honneths innvendinger består i at
Fraser
underkjenner den selvstendige moralske betydningen av
anerkjennelsesspørsmål.
Honneths innvendinger kan, så vidt jeg kan se, sammenfattes i tre
hovedpunkter: 1. Forholdet mellom
anerkjennelse og rettferdighet er ikke blitt
aktualisert på grunn av nye sosiale bevegelser. Det sentrale er
å få en
teoretisk forståelse av rettferdighet og den betydningen som
anerkjennelse har
her, ikke å forstå en historisk tendens. 2. Samfunn er moralske
systemer av verdioppfatninger som tilskrives
ulike roller, funksjoner etc. Samfunnets moralske orden er et system av
grader
av anerkjennelse. Det er disse oppfatningene som ligger til grunn for,
og som
kommer til uttrykk i vurdering av fordelingsforhold og dermed
oppfatninger om
disse som rettferdige/urettferdige. Dermed blir også
fordelingsrettferdighet
bedre forstått fra et anerkjennelsesteoretisk perspektiv. 3. Hvorfor er urettferdighet
galt? Fordi det uttrykker mangel på respekt
og derfor er ydmykende. Dette er kjernen i enhver sosial konflikt og
også
grunnlaget for at det kan reises rettmessige krav. Og omvendt:
Opplevelse av
urett er en erfaring av manglende rettmessig anerkjennelse. Honneth om legitime
krav om anerkjennelse Honneths
standpunkt er at
det fremste målet for en teori om
rettferdighet er å klarlegge betingelsene for dannelse av
personlig identitet.
Dannelse av personlig identitet forutsetter eksistensen av gjensidige
anerkjennelsesrelasjoner. Klarlegging av betingelsene for dannelse av
personlig
identitet er derfor en klarlegging av områdene for legitime
anerkjennelseskrav.
Sviktende anerkjennelse innenfor disse områdene innebærer
en type ydmykelse og
manglende respekt som er destruktiv for identitetsdannelsen. Hva angår
områdene for legitim anerkjennelse bygger Honneth på
teorien
om modernitetens gjennombrudd som et resultat av differensiering mellom
ulike
sfærer for gyldighet. Én slik differensieringsteori, som
særlig har inspirert
Honneth, er den vi finner i Hegels rettsfilosofi. Den moderne verdenen
er her
basert på differensieringen mellom familien, det borgerlige
samfunnet og
staten. I Honneths framstilling svarer dette til tre områder der
det rettmessig
kan stilles krav om anerkjennelse. De tre områdene er kjærlighet
(love), lov (law) og ytelse (achievement). Det dreier
seg
om tre typer
behov der man har et rettferdig krav om tilfredsstillelse.
Honneth hevder altså
at det dreier seg om tre selvstendige sfærer der
det kan stilles rettferdige krav. «Kjærlighet» er sfæren
for dannelse
av personlighet. Denne sfæren er altså underlagt
rettferdighetsmål på lik linje
med de øvrige to sfærene. Etter
mitt syn er
Honneths forsøk på å feste sin bruk av
anerkjennelsesbegrepet i Hegels filosofi misvisende, eller i det minste
ensidig. I Hegels teori om stadiene i
menneskeåndens utvikling (Phänomenologie des Geistes)
er søken etter
anerkjennelse en mental mekanisme som leder inn i over- og
underordningsrelasjoner. Hos Hegel representerer dette et forstadium
til det
han kaller fornuft. Hans-Georg Gadamer har uttrykt hva
«fornuft» betyr hos Hegel: … å kunne se bort fra seg
selv, og la
det gjelde som ikke det enkelte selv kan ha noen fortrinnsrett framfor
andre.
(Gadamer, H-G. Hegels Dialektikk der Selbstbewusstseins. I Materialien
zu
Hegels «Phänomenologie des Geistes». Frankfurt a.M. 1973, p
239.)
Fornuft er etter denne evnen til å vurdere tingene og fenomenene
selv uten å gå
veien om deres symbolske betydning for jegets selvfølelse. På
bakgrunn av disse betraktningene vil jeg reise disse innvendingene mot
Honneth: 1. Honneth hevder at
fordelingskonflikter egentlig handler om
anerkjennelse. Problemet for dem som kommer dårlig ut
fordelingsmessig er,
etter dette synet, at de ikke respekteres eller verdsettes
tilstrekkelig av dem
som kan påvirke fordelingen. Deres oppgave må da være
å vise at de er respekt
verdig. Dette er egnet til å fokusere på psykologiske
aspekter ved sosiale
hierarkier i stedet for rettmessig behovstilfredsstillelse. 2. Et rettferdig krav om
anerkjennelse av en bestemt egenskap (som skal
føre til endret fordeling) må være basert i at denne
egenskapen er en god grunn
for endret fordeling. Om dette er tilfelle, er det unødvendig
å gå veien om
anerkjennelse av verdien til personen som har denne egenskapen. 3. Imøtekommelse av
emosjonelle behov basert på at det er rettferdig at
slike behov imøtekommes tilfredsstiller ikke menneskers
emosjonelle behov. 4. Det kan ikke være
noen enighetsorientert diskurs om berettigelsen av
etiske verdier (bortsett selvsagt fra der slike verdier er moralsk
relevante). Copyright © 2005 Dictum.no ISSN 1504-5307 |