AV
STÅLE FREDRIKSEN
Stipendiat ved Universitetet i Oslo og
lege
Bjørn
Hansen er
hovedperson i Dag
Solstads bok Ellevte roman, bok atten.
Boken er dypt foruroligende. Ikke fordi den forteller en historie som
kunne
vært vår egen, men fordi den på en
ubønnhørlig måte peker på grunnvilkår i
vår
egen eksistens. Dette er en egenskap Ellevte
roman, bok atten deler med verdenslitteraturens største
tragedier, som Kong Ødipus av Sofokles, Villanden av Henrik Ibsen og Jobs Bok i
Det gamle testamentet. I
likhet med disse tragediene gir Ellevte
roman, bok atten innsikt i motsetningsfylte betingelser ved
våre liv.
Dag
Solstad har nylig gitt ut en artikkelsamling.
I en av artiklene diskuterer han sitt eget forhold til Henrik Ibsen.
Det er noe uforløst over denne diskusjonen. Dette til tross for
at Ibsen, og
spesielt Villanden, har en sentral
plass i flere av Solstads romaner, spesielt i tre av romanene han skrev
på
nittitallet (Ellevte roman, bok atten; Genanse
og verdighet og Professor
Andersens natt).
I den selvreflekterende artikkelen kommer ikke Solstad lenger i sin
forståelse
av Ibsen enn han kommer i romanene; egentlig kommer han betydelig
kortere.
Solstad er en førsterangs men litt ujevn artikkelforfatter, og i
denne
artikkelen er han ikke helt på høyden.
Det
er som romanforfatter Solstad virkelig er på høyden, og da
er han kanskje på
høyden med de aller største. Derfor skal man ikke vike
tilbake fra å forsøke de
store begrepene når man analyserer Solstads romaner. Ellevte
roman, bok atten er en roman i det store format, mer enn
antyder Solstad selv.
Og jeg er enig. Solstad skriver i et stort format; og mer presist enn
det, han
skriver tragedier i et stort format.
Det er dette Solstad underslår når han diskuterer sitt eget
forhold til Ibsen.
Jeg tror en av årsakene bak Solstads fascinasjon for Henrik Ibsen
er at Ibsen
skriver tragedier i et format Solstad identifiserer seg med.
Min
påstand er at flere av Dag Solstads romaner fortjener å bli
kalt tragedier –
tragedier for vår tid. Hovedbegrunnelsen for denne
påstanden er at disse
romanene gir sine lesere en innsikt, og etterlater dem i en tilstand,
som
minner svært om den tilstanden flere kjente tragedier etterlater
sine lesere i.
Kemneren
Mange
av Solstads romaner
forsvarer merkelappen ”tragedie”. Noen opplagte kandidater
er Arild Asnes; Gymnaslærer Pedersen;
Roman
1987; Genanse og verdighet og Professor
Andersens natt. For å bringe
diskusjonen ned i en håndterbar størrelse tillater jeg meg
imidlertid å konsentrere
diskusjonen om romanen jeg oppfatter som Solstads mest betydelige og
utvetydige
tragedie. Jeg tenker på Ellevte roman,
bok atten.Dette er etter mitt syn
Solstads beste bok.
Helten
i denne boken, mannen som driver det hele framover, heter Bjørn
Hansen; kemner
på Kongsberg og nok den sterkeste av alle Solstads hovedpersoner.
Et utdrag fra
tidlig i boken gir innsikt i hvilket stoff Bjørn Hansen er laget
av,
Det eneste
han angret på ved dette bruddet var at han ikke hadde sagt sin
kone rett ut
hvordan det lå an. Ellers godtok han at alt ble som det ble. Han
aksepterte
ennå, atten år etter, at det var rett av ham å
forlate en intetanende kone og
sitt lille barn som lå og sov i et rom ved siden av. For å
oppsøke henne som
representerte eventyret for han, sjøl om han visste at eventyret
var forbi, i
og med at han brøt ut av sitt ekteskap og reiste etter Turid
Lammers.
Bjørn
Hansen er en grå mus med et oppsiktsvekkende indre. Han er
kemneren som på
ramme alvor tumler med de riktig store spørsmålene. Han er
en intellektuell
som, lik andre tragiske helter, likevel setter handling høyere
enn refleksjon.
Kong Ødipus stikker ut sine egne øyne; Bjørn
Hansen ender opp med å gjøre noe
som er nesten like sjokkerende. Han fingerer en ulykke slik at han kan
sette seg
i rullestol og late som om han er lam – for resten av livet.
Hvorfor?
Det eneste fyllestegjørende svaret på dette
spørsmålet er: Les boken og se
selv. Ikke minst Solstad selv insisterer på at romaner handler om
å si det som
ikke kan sies på noen annen måte.
Dette betyr blant annet at man for i det hele tatt å kunne ane
hvem Bjørn
Hansen er og hvorfor han gjør som han gjør (og å
ane dette er vanskelig nok) så
må man være med hele veien. Handlingen ender i et klimaks,
men for å gripes av
dette klimakset må man ledes dit av forhistorien. Ellers kan
avslutningen virke
i overkant sær.
Likevel:
Hvorfor? Hvorfor fingerer Bjørn Hansen en ulykke slik at han kan
sette seg i
rullestol og late som om han er lam – for resten av livet. Det er
her jeg mener
en tragisk referanseramme kan hjelpe oss å antyde et kortfattet
svar som
likevel yter boken noe rettferdighet.
Slik
jeg ser det er Bjørn Hansen en tragisk helt. Han er en tragisk
helt som våger å
stirre livet i hvitøyet og kreve mening innenfor de rammene et
moderne liv gir.
”Moderne” fordi Gud er død for Bjørn Hansen;
han vil ikke nedverdige seg til å
søke trøst i det uransakelige. Likevel stiller han dype
krav, og tar til slutt
konsekvensene av at det ser ut til at disse kravene ikke vil bli
innfridd.
Bjørn Hansen er en handlingens mann og det håndfaste
svaret på hans søken er
altså å sette seg i en rullestol.
Om
det tragiske
Nå
foreligger det ingen autoritativ
metode eller definisjon man kan anvende for å identifisere
tragedier og
tragiske helter. Dette fraværet skyldes så definitivt ikke
manglende forsøk på
å lage slike definisjoner. Det skyldes derimot at materialet
unndrar seg
utvetydig kategorisering. Spranget fra Aiskylos’ Orestien
til Ibsens Hedda
Gabler er stort, og personlig må jeg innrømme at jeg
har så store problemer
med å forstå det første stykket(spesielt
bidraget fra koret) at jeg her ikke kan se hva slektskapet eventuelt
skulle
bunne i. Sofokles’ Kong Ødipus er
på
den annen side klar som blekk, og slektskapet mellom dette stykket og Ellevte roman, bok atten er påfallende.
Kong Ødipus og Bjørn Hansen drives for eksempel begge
framover av en
kompromissløs ærlighet.
Det
er slektskap vi snakker om. Tragedier ligner på hverandre
på samme måte som
familiemedlemmer ligner på hverandre (og ikke på den
måten for eksempel
primtall ligner på hverandre). Familiemedlemmer har noe felles
selv om de ikke
deler ett samlende og definerende trekk. Mellom to av dem kan det
være noe med
nesen, eller kanskje er det holdningen? Mellom to andre må det
vel være noe med
øynene? Poenget er at familiemedlemmene gir det samme inntrykket
– når vi ser
dem sammen så ser at de er i slekt – til tross for at det
ikke finnes en
utvetydig fellesnevner mellom dem.
Slik
er det også med tragedier. De ligner på hverandre uten at
alle nødvendigvis
deler ett samlende og definerende trekk.
Denne
tilnærmingen til det tragiske avviker fra Aristoteles sin
tilnærming. I sin
berømte definisjon fra Om dikterkunsten søker
Aristoteles å kartlegge definerende trekk som skal favne alle
tragedier – så
vel skrevne som ennå uskrevne. I avslutningen av definisjonen
legger
Aristoteles vekt på den effekten en tragedie skal ha på
leseren/tilskueren. Han
skriver,
En tragedie er
altså en etterligning av en alvorlig, i seg selv
avsluttet handling av et visst omfang, i et forskjønnet
språk, forskjønnet på
forskjellig måte i etterligningens forskjellige deler, en
etterligning av
mennesker i direkte handling, ikke en fortellende etterligning, som
gjennom
frykt og medlidenhet fører til den renselse [katarsis] som
hører slike
sinnsstemninger til.
Jeg
har to kommentarer til dette. For det første synes det opplagt
at ikke alle
tragedier har nøyaktig den samme effekten på sine
tilskuere og lesere. Til det
er både tragediene og tilskuerne/leserne for ulike. På den
annen side opplever
jeg at Ellevte roman, bok atten har
noe av den samme kortfattede, rystende – og rensende –
effekten som for
eksempel Jobs Bok har.
For
det andre, i sin definisjon legger Aristoteles avgjørende vekt
på at tragedier
skal være ”etterligning av mennesker i direkte
handling” – det vil si,
Aristoteles legger avgjørende vekt på at tragedier skal
være teater. Jeg er
uenig i dette. Jobs bok er en
tragedie, selv om den ikke er dramatisert. Livshistorien til Elvis er
sannsynligvis også en tragedie.
Med
andre ord, selv om dramatisering er et kjennetegn ved mange tragedier
så er det
ikke et absolutt krav. Tragedier kan ligne hverandre på andre
måter enn at de
skal fremføres på en scene. De kan for eksempel ha felles
tematikk – som for
eksempel kan være tilværelsens mening. Det er i denne
tematikken Solstads Ellevte roman, bok atten viser
sine
klareste tragiske trekk.
Tilværelsens
mening er et klassisk tragisk tema, båret fram ikke minst i
Ibsen-stykket som
vies stor oppmerksomhet i romanen, nemlig Villanden.
Dr. Rellings smått utslitte «Tar de livsløgnen fra et
gjennomsnittsmenneske, så tar de lykken fra han med det samme» er
ett
eksempel.
Relling mener åpenbart at vår opplevelse av at livet er
meningsfullt baserer
seg på en løgn. Hjalmar Ekdal er inne på det samme
når han sier at, «Men
jeg kan dog ikke komme fra at der i alt dette er noe som sårer og
krenker min
rettsbevissthet. Det ser jo ut som om der slett ingen rettferdighet i
verdensstyrelsen var til. … Men på den annen side er det
jo som om jeg øyner
skjebnens regulerende finger allikevel. Han blir jo blind.»
Den
tragiske spenningen mellom mening og meningsløshet er et
hovedtema i Peter
Wessel Zapffes filosofi. Zapffes hovedpoeng i avhandlingen Om
det tragiske er at vi mennesker har et nærmest umettelig
behov
for å oppleve tilværelsen som meningsfull. Det tragiske
oppstår så fordi dette
kravet langt overstiger det tilbudet av mening verden kan by oss
– samtidig som
kravet om mening ”utgjør vort væsens egenart.”
Det er et krav vi ikke kan gi opp uten samtidig å miste noe
vesentlig ved oss
selv. Zapffe skriver,
Alle lysende gjerninger i
fortid, nutid og fremtid, alle nederlag og
katastrofer, al angst og lidelse, alle ukjendte ofre og al glemt
heroisme, alt
må ha en mening og god nok mening, hvis jeg – med
verdensbevissthetens vaaken i
meg – skal kunne bevare min inspirasjon, min arbeidslyst, mitt
fuldtonede beredskap
til byrder og medgang”
Og
hva Zapffe forstår med ”god nok mening”,
forklarer han slik:
Det vil si en
verdensorden hvor alting har plan og mening, hvor
lidelsen, hvis den er nødvendig, anvendes efter et
økonomisk pricip, hvor
skjebnerne er adekvate til behovene, kort, hvor alting gaar
retfærdig til efter
hvert enkelt menneskes vurdering eller efter en vurdering som alle kan
”hæve
seg opp til” ved egen hjelp”
Noe
umistelig
Nå
er ikke Bjørn Hansen
så opptatt av
urettferdigheten i verden. Den tar han vel mer eller mindre for gitt,
som et
grunnvilkår han kan slå seg til ro med. Det er noe annet
Bjørn Hansen ikke kan
slå seg til ro med, i alle fall ikke uten å gi opp noe han
opplever som
umistelig ved seg selv. Hva dette er kommer han inn på flere
ganger. I en
samtale med dr. Schiøtz kommer det for eksempel fram at,
Du vet det er en ren
tilfeldighet at jeg befinner meg i denne byen, den
har aldri betydd noe for meg. Det er også en tilfeldighet at jeg
er kemner her.
Men hadde jeg ikke vært her, hadde jeg vært et annet sted
og levd på samme
måten. Med det kan jeg ikke forsone meg med. Jeg blir virkelig
opprørt når jeg
tenker på det, sa Bjørn Hansen, igjen skaket i sitt
innerste over at han
virkelig formulerte seg på denne måten, i
nærvær av en annen. – Tilværelsen har
aldri besvart mine spørsmål, la han til. – Tenke seg
til at jeg skal leve et
helt liv, og det er til og med mitt liv, uten at jeg er i
nærheten av den sti
hvormine
dypeste behov kan bli sett
og hørt.
Hvilke
behov kan dette være? Med fare for å profanere boken kan
man si at Dag Solstad
nekter Bjørn Hansen å skape mening på de
områdene moderne mennesker vanligvis
skaper mening (når et meningsfullt liv ikke lenger er garantert
av Gud). Bjørn
Hansen finner ikke tilstrekkelig mening i arbeidet (kemnerkontoret);
ikke i
karrieren (departementet); ikke i forelskelsen (Turid Lammers); ikke i
vennskapet (Herman Busk); ikke i hobbyen (amatørteater, der
Bjørn Hansen ivrer
for at de skal sette opp nettopp Villanden
av Ibsen); ikke engang i barna (Peter Korpi Hansen) finner Bjørn
Hansen
tilstrekkelig mening.
Men
hva med kjærligheten? Her er vi framme ved et avgjørende
punkt, både hos Bjørn
Hansen og i romanen. Hva er det Bjørn Hansen virkelig bryr seg
om her i verden?
Jeg
kan finne tre ting: Litteraturen, Herman Busk, og sønnen
(før faren blir kjent
med han). Ikke verst, egentlig, skulle man tro. Men det er ikke nok for
Bjørn
Hansen. At det ikke er nok skyldes delvis at Bjørn Hansen er en
sær person, men
det skyldes også at han nekter å la seg avspise; han nekter
å resignere der de
fleste av oss gjør nettopp det.
I
lang tid ivrer Bjørn Hansen for at amatørteatergruppen
han er medlem av sammen
med Turid Lammers skal gjøre et løft. I stedet for
å sette opp en musikal eller
en operette i den årlige oppsetningen, så argumenterer
Bjørn Hansen for at de
skal våge seg på ”et stort løft”. I
to år møter han motstand, «Ikke minst hans forsøk
på å vekke deres
entusiasme ved å påpeke følelsen av tomhet over det
tanketomme i operettene
etter endt forestilling, slo dårlig an. Det var et angrep
på alt de sto for, og
dumt gjort av Bjørn Hansen å peke på.»
Men
til slutt blir det som Bjørn Hansen vil: Amatørene setter
opp Villanden. Som
forutsett blir
oppsetningen en fiasko, som samtidig forsegler Bjørn Hansens
forhold til Turid
Lammers.
Før
det viste seg at sjølve prosjektet
ikke gikk, (og ikke kunne gå), så kunne han, i sitt samliv
med Turid Lammers,
ane konturene av et resignert modent liv, som egentlig ikke fristet
han, men
som kunne døyve smertene av det andre, det uutholdelige syn, og
vissheten om at
hele hans liv hadde vært en jakt etter noe som gikk i
oppløsning, grunnet
naturens ubarmhjertighet.
Her
er vi framme ved et av Bjørn Hansens mindre sympatiske trekk.
Han fortviler
over at årene tærer bort Turid Lammers’ ungdommelige
ynde – egentlig en ganske
patetisk fortvilelse. Spesielt hvis den ikke var blitt utdypet
også på det
menneskelige plan.
Bjørn
Hansen aksepterer ikke det resignerte livet han ser for seg, og etter
oppsettingen av Villanden bryter han
ut av forholdet til Turid Lammers, på jakt etter noe annet. Og
ender til slutt
opp med en ganske desperat løsning. ”Gjennom en eneste
handling ville han kaste
seg ut i noe som det ikke fantes noen mulighet til retrett fra, og som
bandt
han til denne ene, vanvittige handling, for resten av livet.”
Han setter seg i rullestol. Bjørn Hansen er på et vis
uskikket til livet
nettopp fordi han tar det på alvor.
Fellesskap
Ut
fra dette perspektivet
drister jeg meg til å hevde at Ellevte
roman, bok atten i stor grad drives framover av hovedpersonens
lengsel
etter mening og etter tilhørighet, og – ikke minst –
av hvordan disse to
lengslene er knyttet sammen. Slik jeg forstår Bjørn Hansen
så drives han,
dypest sett, av et ønske om å høre til et sted.
Dette blir aldri stavet ut i
klartekst, men slik tolker altså jeg boken.
Slik
sett handler Ellevte roman, bok atten om
kjærlighet, i vid forstand. Bjørn Hansen ønsker
å bry seg, å hengi seg, men
klarer det ikke, ikke nok til å tilfredsstille sine egne krav i
alle fall.
Ingenting gir god nok mening.
Ikke
så å forstå at Bjørn Hansen er en kald person.
Han har stor omtanke for sine
medmennesker, for eksempel når han med innlevelse forsøker
å forutsi sønnens
behov slik at han kan forberede leiligheten før sønnen
skal komme og bo der,
for en kortere eller lengre periode, når Peter skal flytte til
Kongsberg for å
starte opp studiene sine på optikerlinja ved Kongsberg
Ingeniørhøyskole. Men
denne omtanken for sine medmennesker synes ikke å kople
Bjørn Hansen på verden,
ikke i tilstrekkelig grad.
Sammenhengen
mellom tilhørighet og mening er ikke standardtema i
tragedielitteraturen. En
grunn til dette er at de fleste tragedier er skrevet før Gud
døde. Med Gud som
bakteppe stiller meningsproblemet seg på en helt annen måte
enn det stiller seg
i dag, når Gud har forlatt oss. I dag må vi skape meningen
selv. Men hvordan i
helvete skal vi klare det? Dette spørsmålet er et verdig
tema for en moderne
tragedie. Så er det da også et hovedtema i Ellevte
roman, bok atten – og i resten av Dag Solstads forfatterskap.
For
selv om sammenhengen mellom fellesskap og mening ikke er et
standardtema i
tragedielitteraturen så er denne sammenhengen et gjennomgangstema
hos Dag
Solstad. Linjene kan trekkes helt tilbake til artikler Solstad skrev
for nesten
førti år siden, på slutten av sekstitallet. Siden da
har Solstad vært opptatt
av betingelsene vi møter i kraft av å være samfunnsmennesker;
det vil si, mennesker som er oss selv i kraft av å høre
til i et fellesskap. Et
av Solstads tidlige eksempler er opplysende. Han forteller hvordan
betydningen
av å høre til i et samfunn virkelig gikk opp for han da
han i en periode befant
seg alene på en fremmed øy der de talte et fremmed
språk og hadde et fremmed
alfabet.
Langt
fra å bli inspirert av disse tilsynelatende ideelle betingelser
for å skrive en
roman – uforstyrret i splendid isolasjon – så
forteller Solstad at han ble
desperat. Han opplevde at noe helt vesentlig ved han selv var borte, og
han
begynte desperat å lære seg språket, fra
reklameplakater, for igjen å komme
innenfor. I artikkelen, fra 1967, skriver Solstad,
I denne
situasjonen reiste jeg i fjor høst til Hellas for å
arbeide med en roman om det
isolerte mennesket som skal forsøke å komme ut i verden.
Jeg bodde på en øy i
Kykladene, Ios het den; jeg bodde mutters alene i et steinhus og var
eneste
utlending på øya. Der tilbragte jeg dagene splitter alene,
beskjeftiget med å
betrakte de brunsvidde dalskråningene, havet, gå turer
langs de gyldne
strendene, bade, sole meg, spise, drikke, kort sagt med å ha det
godt, som det
heter. Men jeg levde i et tomrom, jeg fungerte ikke, og situasjonen ble
etter
hvert uutholdelig. …
Dette var
den
situasjonen jeg hadde skrevet om, og som jeg hadde trodd var en
betingelse for
vårt opphold på kloden. Nå forsto jeg at selv om
dette var en mulig situasjon,
så var det ingen nødvendig situasjon, og selv om jeg ikke
tror det er mulig for
ett menneske å komme et annet menneske så forferdelig
nær, er det likevel langt
fra så isolert som jeg trodde.
Meningen
vi skaper gjennom å være samfunnsmennesker har siden
vært et gjennomgangstema i
Dag Solstads romaner. For eksempel er påfallende mange av
Solstads hovedpersonene
kommunister. De forsøker å skape mening gjennom å
hengi seg til en ideologi der
fellesskapet er alt; der meningen i livet ligger i å gå
helt opp i samfunnet.
Og selv om flere av hovedpersonene vakler i troen virker det likevel
som om de
finner god nok mening i kommunismen.
Men
Bjørn Hansen er ikke kommunist. Faktisk er han den første
i en til nå ubrutt
rekke av ikke-kommunistiske hovedpersoner i Solstad sine romaner.
Bjørn Hansen har bare seg selv å stole på.
Når
meningen ikke lenger er garantert av en høyere makt virker det
klart at vi må
by til med noe selv. Vi kan ikke lenger vente å finne
mening i noe utenfor oss; vi må selv skape den,
sammen med andre. Vi må faktisk holde hverandre oppe
etter håret. Og vi klarer det, de fleste av oss. Vi klarer
å skape felles
mening: gjennom barna, gjennom jobben, gjennom vennskapet, gjennom
kjærligheten. Alt dette knytter oss til hverandre på
måter vi ikke kan undra
oss, måter som gir god nok mening.
For oss, men altså ikke for Bjørn Hansen. Han godtar ikke
”dra-hverandre-opp-etter-håret-trikset”, han vil ha
noe mer solid; noe mer
ugjendrivelig; noe mer … jeg vet egentlig ikke akkurat hva.
Jeg
skjønner det ikke helt; jeg innrømmer det. Likevel
står det fast at Bjørn
Hansen ryster meg. Ikke fordi han er representativ, men fordi han
hjelper meg å
annamme betingelsene for mitt eget liv. Hans kompromissløset
imponerer og
skremmer meg. Også her minner historien om Bjørn Hansen om
historien til Kong
Ødipus. Ytterstfå av oss som har
vært i en situasjon som ligner den Ødipus er i: de
færreste har drept sin far
og fått barn med sin mor – og begge deler uten å vite
det! Likevel berøres vi
dypt av Kong Ødipus sin jakt på sannheten. Stykket peker
på viktige sider ved
vår egen eksistens, to tusen fem hundre år etter at det ble
skrevet.
Bjørn
Hansen er avhengig av den narkomane dr. Schiøtz for å
gjennomføre prosjektet
sitt; han er avhengig av at de to står sammen om
utførelsen, og så holder tett
i all evighet etter. Han søker et dypt skjebnefellesskap med et
annet menneske.
Men Bjørn Hansen blir skuffet. Utførelsen går
greit, men så rakner det.
Dr.
Schiøtz
møtte sitt verk, som samtidig var Bjørn Hansens
frivillige prosjekt. Dette
møtet endte i forferdelse for Bjørn Hansen, for da dr.
Schiøtz hadde gått satt
Bjørn Hansen tilbake, totalt isolert, og med et bilde av seg
selv som virkelig
støkk i ham. Først hadde han blitt skuffet fordi hans
forsøk på å oppnå kontakt
med legen ble avvist. Enhver invitt til samforstand ble
overhørt. Dr. Schiøtz
var i mild narkorus og bare opptatt av pengen. Det Bjørn Hansen
hadde oppfattet
som en formell stadfestelse av pakten mellom dem, i den forstand at
Bjørn
Hansen gjennom å gi dr. Schiøtz denne konvolutten innfrir
sine forpliktelser,
og dr. Schiøtz ved å motta den bekrefter at han på
sin side har inngått disse
forpliktelsene, slik at overleveringen av pengene var å betrakte
som en
symbolsk handling, som ytterligere bandt dem til hverandre, det var for
dr.
Schiøtz ikke-eksisterende, for han var det pengene som var
hovedsaken, og den
eneste grunnen til at han befant seg her nå.
Bjørn
Hansen vakler, men blir bokstavelig talt sittende. Når status
skal gjøres opp
er han tilfredstilt, ”innerst inne kjente han en djup
tilfredsstillelse ved at
denne handlingen nå faktisk var begått og var et fullbyrdet
faktum.”
Bjørn Hansen kommer ut av det sittende.Og
leseren sitter igjen skiplet. Av stor tragisk kunst.